"Elk huis heeft zijn kruis"

Annemiek Klijnstra 23 januari 2021
Jas groeit op in een zwaar religieus gezin. Het is een fijn gezin. Ontbijten doen ze samen, en het werk op de familieboerderij is zwaar, maar alle kinderen helpen mee. Tot de dag dat haar broer Matthies verdrinkt tijdens een schaatswedstrijd. Jas en haar broer, zusje en ouders zijn totaal verslagen en in diepe rouw. Jas probeert te overleven in dat gezin, maar er is geen plek meer voor een omhelzing of een gesprekje. Jas, haar broer Obbe en haar zusje Hanna ontsporen door hun verdriet. Langzaam valt het gezin uit elkaar.
Jas is de hoofdpersoon in het boek. Vanuit haar perspectief wordt het verhaal verteld. Jas groeit op in een religieus gezin, gaat naar een religieuze school, en woont ook in een dorp waar veel van de kerkleden wonen. Ze is ongeveer 10 jaar oud als haar broer overlijdt. Die klap zal ze nooit weer te boven komen. Nadat ik het boek had gelezen concludeerde ik dat het boek mij niet heeft weten te boeien. Sommige stukken waren erg langdradig. Daarnaast kon ik sommige delen niet duiden op de dagen en/of jaren. Dat vond ik verwarrend. Jas vond ik ook erg volwassen in haar denken. Soms had ik het idee dat ze veel ouder was dan haar 10 jaren. Het boek staat vol bijbelteksten die Jas weet te vertellen. Maar ze heeft wel moeite met klokkijken.
Ik heb dit boek mogen lezen met een leesclub via Hebban. De discussie rond dit boek heeft mij meerdere inzichten gegeven over Jas, haar familie, het rouwen, en opgroeien in een rouwend, zwaar religieus gezin. Dat heeft voor mij het boek niet gemakkelijker gemaakt, maar wel meer begrijpend.

“De avond is Ongemak” is het romandebuut van Marieke Lucas Rijneveld.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra