De Veluwse verdwijning is een heerlijk mysterieus verhaal met verrassend einde!

Annette Overvoorde 02 december 2019
3,5 sterren!

Wie leest er wel een een rouwadvertentie en denk dan "hoe is dit mogelijk?". Of "wat er daar toch gebeurt? ". Ik denk een heleboel mensen dat hebben. Auteur Bertina Mulder las zo'n advertentie en bedacht zich geen tweede keer, en schrijf hier een mysterieus verhaal. over.

~~De elementen zijn mysterieus en misleidend

De cover laat een natuurplek zien. De kleurtinten zijn rustig van aard. Een hoge boom, een flinke bast op de grond. daarachter een veld met heide. De titel geeft al aan dat het mogelijk om een mysterieus verhaal gaat. Voor de betekenis en relatie van cover en verhaal moest ik even nadenken.

Hoofdpersoon Teus Vliessen is verliefd op Babs. Ze zijn collega's bij een beveiligingsbedrijf en kennen elkaar nog n niet zo lang. Om er even tussenuit te zijn, loopt Teus het Pieterpad. Als hij thuiskomt, blijkt zijn oom en ook zijn tante te zijn overleden. Van zijn tante ziet hij de rouwadvertentie nog in een oudere krant. Hoe bizar, denkt Teus. Zijn tante was de tweelingzus van zijn overleden moeder. Het besef dat hij nu weinig tot geen familie meer heeft choqueert hem. De rouwadvertentie van zijn tante ziet er best bijzonder uit. Er wordt verder geen familie genoemd. Wat gebeurde er na het overlijden, toen Teus er niet was? Teus gaat op zoek naar antwoorden. In de vertelperspectief van 3e persoon, volgen we Teus en zijn zoektocht naar antwoorden op zijn vragen.

Bertina Mulder heeft een fijne, eenvoudige manier van schrijven. Hierdoor is alles snel duidelijk en leef je mee met de hoofdkarakter Teus. Het begin leest als een roman. Je leert de karakters wat beter kennen, maar enige spanning is er dan nog niet te bespeuren. Pas als Teus naar het politieburo moet komen, gaat het verhaal een geheel andere kant op. En komt er wat spanning in het mysterieuze verhaal.

~~Conclusie

De Veluwse verdwijning is mysterieus en frauduleus. Hoe kan het dat een rouwadvertentie zo opvalt en dan zo'n verhaal teweeg brengt? Bertina Mulder werd getriggerd door zo een advertentie en vroeg zich af, welk drama zich daar had afgespeeld. En hoe dat in zijn werk ging. Genoeg vragen voor een mysterieus verhaal. En dat is zeer goed gelukt.

~~Waardering 3,5 sterren.

Een prima verhaal, vol liefde en bedrog, fraude en misleiding. Originaliteit: 4. Schrijfstijl 3, En qua spanning 3,5 sterren. Ik geef het boek het cijfer 7!
Hartelijke groeten, Ann ette Overvoorde, Birdy's Boeken

Meer recensies van Annette Overvoorde