Nieuw helden-avontuur, vol spanning, mysterie en veel schaken!

Annette Overvoorde 23 september 2019
Het verhaal van Oma's Schat

Wat vooraf ging: Simon is gewoon Simon. Hij traint veel voor de voetbal, maar droomt er van om schaakgrootmeester te worden. Oom Arnold is al zo'n grootmeester, maar die wil hem het niet leren. Heel naar. Oma kan ook goed schaken. Ze heeft een hulpteckel Bob, de knapste hulphond "op aarde". Met zijn lieve oma en zijn vrienden maakt hij mooie avonturen mee.

In dit verhaal: wil oma graag nog meedoen en staat ongelukkig op een trapje te wiebelen en valt. Simon zei nog tegen oma dat ze uit moest kijken. Omdat ze best hard op haar hoofd is gevallen moet ze naar het ziekenhuis. Daar denkt iedereen dat ze nu kierewiet is geworden, en ze moet naar een tehuis. Simon vind dit maar niks. Als niemand kijkt geeft oma hem een briefje. Het blijkt iets bijzonders te zijn en ze pakken de schaakcomputer erbij. Oma zit nog steeds in het tehuis, maar er komt hulp uit onverwachte hoek. Kunnen ze oma redden en ook het mysterie oplossen?

¶Oma wordt opgenomen in een oord voor oude mensen die niet meer zo goed weten hoe ze heten.¶

Een heerlijk nieuw verhaal met Simon en oma

De cover ziet er al supergaaf uit. Simon en Niki kijken op een schatkaart. Hulphondje Bob staat er ook bij. De foto van oma staat te blinken op het buro. Welk spannend avontuur staat er te gebeuren?

In dit 2e boek over Simon de schaker gaat het even mis met oma. Ze is gevallen en helemaal in de war. In de ik-vorm, lezen we over Simon. Hij beleeft opnieuw een spannend avontuur met oma, zijn vrienden en hulphondje Bob. Dit keer moet de altijd zo aardige en hulpvaardige oma een handje worden geholpen. Zit zit in verzorgingshuis Alvergeten. Simon maakt zich ernstig zorgen en piekert zich suf. Dat is echt heel mooi van deze Simon. Hij is boos en teleurgesteld tegelijk. Soms lopen dingen niet zoals verwacht. Ook Simon moet daar echt aan wennen.

Oma geeft Simon een oud papiertje. Hier is wat mee aan de hand. Dat geeft hem wat afleiding. Puzzelen en schaken doet hij graag, dus ..als dit een puzzel van oma is, dan moet dit wel iets bijzonders zijn. Zijn vrienden helpen hem graag. Met de hulp van de schaakcomputer gaan ze allen op pad om oma's schat te vinden.

Conclusie
Simon de Schaker -Oma;s schat, is opnieuw een heerlijk boek voor de jeugd. Boordevol spanning, humor en mysterie. De schrijfstijl van Joyce van der Meijden zorgt er voor dat je direct in de prettige sfeer komt van het boek, met de leuke personages, humor, slimme technische snufjes, lieve oma's en grote schaakmysteries. Dit boek moet gewoon een plekje in je boekenkast!

Superleuk en opnieuw genoten. Ik kijk al uit naar deel 3!

Waardering: 5 dikke schaak-sterren!

Meer recensies van Annette Overvoorde