Zacht, warm en zo liefdevol

Anoeska 10 december 2019 Auteur
Na een woelige jeugd verhuist November naar haar vader toe. Ze voorziet de boekhouding van haar vaders stripclub. Waar ze op een avond Asher leert kennen, die op zijn beurt haar hele leven op z'n kop zet.

Na het lezen van de flaptekst was ik nieuwsgierig naar de man die November als het perfecte plaatje omschreef. Ik verwachte bij dit boek een hele hoop liefde en warmte. Dat zijn ook verwachtingen die ingelost werden. Er zijn een heleboel personages in dit boek, en de onderlinge liefde tussen hen allemaal is duidelijk voelbaar.
Als lezer was het interessant om het leven van November te ontdekken. Haar jeugd, en met namen haar moeder, maakte het haar namelijk niet altijd zo makkelijk. Dat was een element dat me als lezer aantrok. Het bleek ook al snel dat November niet het type meisje was die een man nodig had om haar leven weer beter te maken.
De plot sprak mij ook aan. Het verhaal heeft iets heel eigen en door die warmte krijg het een zachte mood. Langs de andere kant had er hier en daar wel een ruwer kantje aan mogen zien. Vrienden en familie spelen een zeer grote rol in dit verhaal, en dat voelde hier en daar wat zoetsappig aan. Het paste niet volledig bij de personages die de auteur neer wilde zetten.

Er waren een heleboel personages waardoor de meeste zeer oppervlakkig bleven. De vrouwelijke hoofdpersoon November was heel mooi uitgewerkt. Haar evolutie was heel anders dan in vele andere boeken binnen dit genre. Ze had een sterke persoonlijkheid aan het begin van het boek, en heeft dat als een rode draad met zich meegenomen.
Helaas lag de mannelijke hoofdpersoon, Asher, mij wat minder. Binnen dit genre vind ik het belangrijk dat de man mij ook aanspreekt. Zodat ik de passie beter kan begrijpen tussen de personages. Ik vond Asher met moment ronduit vervelend. Na elke zin zei hij 'schatje', en dat stoorde me eerlijk gezegd weleens.
De schrijfstijl voelde soms ook te opsommend aan. Ik had graag wat meer beschrijving tussendoor gezien. Hier en daar wat meer details over de omgeving, setting en heel dagdagelijkse dingen. Het eigentijdse van dit verhaal, dat het gewoon iedereen kan overkomen, vond ik dan wel fantastisch. Je gelooft het als lezer, je gelooft de personages ook veel meer.

Het laatste puntje wat voor mij een jammere kwestie was, gaat eigenlijk over de climax van het verhaal. De auteur heeft er een spannende wending aan willen geven, maar dat is in mijn ogen niet geheel gelukt. Ik had sterk het idee dat er teveel geprobeerd werd om medelijden op te wekken met de hoofdpersoon.
De uiteindelijke climax vond ik niet zo goed uitgewerkt. Er was zeer weinig spanning aanwezig en als lezer had ik al snel door hoe het allemaal in elkaar zat. Eerlijk is eerlijk, dat had ik al na het eerste politiebezoek bij November thuis door.
Ik heb het gevoel dat de poging om spanning in het verhaal te brengen, ervoor heeft gezorgd dat net het mooiste element van dit boek niet mooi naar voren kon komen: de puurheid die dit boek bevat. De warmte en liefde, vooral de geborgenheid.

Uiteindelijk vond ik Asher een zeer aangenaam boek om te lezen. Het heeft me niet omver geblazen, en de mannelijke hoofdpersoon zorgde voor irritaties. Langs de andere kant heeft dit boek een heel zachte kant die maakt dat het net zo fijn leest. November is een zeer sterk personage dat je als lezer maar al te graag beter wil leren kennen.

Meer recensies van Anoeska