Sterke jeugdthriller

Anoeska 17 september 2021 Auteur
Wanneer Tess haar beste vriendin sterft, lijkt de wereld eventjes stil te staan. Jade stierf door een stom ongeval. Ze had een podcast waar ze de sappigste roddels in verwerkte. Al bleven alle personen steeds anoniem. Wanneer Tess vreemde deeltjes van de laatste podcast terugvindt, stelt ze de dood van Jade in vraag. Wat het een ongeluk of schuilt er meer achter haar dood?

De jeugdthriller 'blackmail' is uitermate spannend. Het boek richt zich op kinderen vanaf 10 jaar. Daarbij is het belangrijk te vermelden dat het kind ook al wat spanning aankan. Als volwassenen zit je namelijk meerdere malen op het puntje van je stoel.
Cis Meijer heeft een vlotte, maar niet kinderachtige, schrijfstijl waardoor het boek ook voor volwassenen aangenaam lezen is. Ze biedt de nodige uitdaging voor kinderen van +10 zonder hen het gevoel te geven dat de woordenschat te moeilijk is. Hoewel het vlot te lezen is, zorgt de eenvoud niet voor een simplistisch gevoel.
De plot op zich heeft veel plotse wendingen die niet te verwachten zijn. Dit maakt dat het verhaal niet voorspelbaar is en het interessant blijft om te lezen. Als lezer blijf je continu in de ban van enkele vragen. Net wanneer je denkt dat enkele vragen opgelost zullen worden, is er weer een nieuwe reeks aan vragen die zich aanbiedt.
Over het algemeen blijven de personages eerder vlak, buiten de hoofdpersoon die een relatief rond karakter heeft. Toegegeven, het boek heeft die diepgang van personages ook niet nodig. De plot op zich maakt het verhaal en niet zo zeer de personages. Soms kan het verhaal wat verwarrend overkomen omdat je niet alle personages goed leert kennen.
Het fijnste aan dit boek is de setting. Niet enkel gaat het hier om een hedendaagse stemming. Het wordt ook telkens correct aangepast aan de scène.

Het boek 'blackmail' wist mij zeker te bekoren. Niet enkel is het een spannende jeugdthriller, ik vond het ook gewoon een zeer interessant verhaal dat relevant is. Vooral dat eigentijdse maakt het zo werkelijk.

Meer recensies van Anoeska