Wat verzet inhield

Anoeska 12 september 2021 Auteur
Het verhaal 'geheime strijd' weergeeft hoe het verzet in de Tweede Wereldoorlog eruitzag. Sterker nog, het verhaal is geschreven voor kinderen en jonge tieners. Het geeft een duidelijk beeld over hoe het verzet in elkaar zat, wat de gevaren waren en houdt ook rekening met de doelgroep. Onderwerpen zoals voor de eerste maal verliefd worden, komen namelijk ook aan bod.

Hoewel het verhaal zeer vlot leest en de schrijfstijl toegankelijk is, was het met momenten net iets te eenvoudig. Dit maakt dat het op sommige stukken wat eentonig werd. Hier en daar had wat meer afwisseling gemogen. Eerder gebruik van synoniemen. Over het algemeen zijn de zinnen zeer simpel en misschien net iets te simpel voor de doelgroep.
Er worden veel sprongen in tijd gemaakt en veel -noodzakelijke-details worden achtergehouden. Uiteraard is hier rekening gehouden met de doelgroep. Enkele gruweldaden worden wel beschreven maar op een zeer vlakke manier. Deels is dit dus een positief element, maar langs de andere kant mochten bepaalde details wel aangedikt worden om het verhaal interessant te houden.
Het mooie aan dit verhaal is dat het niet gaat verbloemen of van het verzet een heldendaad maakt zonder gevaar. Dat gebeurt namelijk vaak als de boeken zich richten tot kinderen. Dan gaat men net enkel focussen op: het zijn helden; en niet voldoende op welke gevaren. De angst van de hoofdpersoon is een mooi element dat kinderen kan tonen dat het allemaal niet zo mooi was als wat zij zouden denken in eerste instantie.
De plot is interessant en biedt voor kinderen uit het heden meer dan een lesje geschiedenis. Doorheen het boek krijgen kinderen te maken met verscheidene boodschappen en levenslessen die ook in het heden relevant zijn. Dit heeft de auteur slim aangepakt. Op die manier blijft het boek namelijk relevant en kunnen kinderen er langer over nadenken.

Al bij al heb ik genoten van dit boek. Het biedt een realistische en historische inkijk bij het verzet. Zeker een boek waarvan ik vind dat het past bij de onderwijzing van WOII. Langs de andere kant bleef het soms wat magertjes.

Meer recensies van Anoeska