De naoorlogse situatie

Anoeska 12 december 2021 Auteur
3.5 van de 5 sterren

Heindert heeft het niet altijd gemakkelijk op school. Zowel leerlingen als leerkrachten gedragen zich bijzonder naar tegenover hem. Ook buiten school merkt hij op dat mensen hem anders bekijken. Steeds opnieuw moet hij op de vlucht slaan, samen met zijn moeder. Wanneer zij op een dag besluit dat ze hoognodig moeten vertrekken, verandert het leven van Heindert voor goed. Hij komt eindelijk te weten waarom iedereen hem op zo'n gekke manier aankijkt en zo naar behandeld.

Het boek is zeer opbouwend. Vanuit het perspectief van een kind, kom je meer te weten over de naoorlogse situatie. Het begint zeer onschuldig, maar draait uiteindelijk uit op wanhoop. Heindert heeft een Nederlandse moeder en een Duitse vader, daar wringt het schoentje in dit verhaal. Het weergeeft mooi hoe de wereld tegenover Duitsers -en sympathisanten- stond, na de Tweede Wereldoorlog.
In eerste instantie lijkt het alsof de hoofdpersoon, Heindert, veel te volwassen is neergepend. Naar gelang het boek vordert, merk je wel dat het verhaal dit nodig heeft en dat de hoofdpersoon het ook wel realistisch neerzet. Al blijft de hoofdpersoon ook relatief vlak voor zo'n jong kind te zijn. Moest hij neergezet zijn als een tiener, dan had het geheel beter overgekomen.
Tussen de rode draad heen wordt ook een extra element aan het verhaal toegevoegd. Er is iets met de moeder, de reden van de vlucht. Je kan er als lezer enkel maar naar raden. Helaas heeft dit boek een open einde dat eigenlijk geen einde vormt. Het verhaal stopt ergens midden in het gebeuren en laat de lezer verward achter. Uiteindelijk blijven er te veel vragen onbeantwoord. Dit is jammer omdat het boek op zich zeer goed was, maar als er geen afronding plaatsvindt; dan kan je als lezer geen duidelijke conclusie trekken.
De schrijfstijl is vlot en leest dan ook aangenaam weg. Hier en daar worden er Duitse woorden en zinnen aan toegevoegd. Leuk voor de sfeer van het verhaal, maar dit kan hindert zijn voor lezers die de Duitse taal niet beheersen. Eventueel een woordenlijst achteraan het boek had geen overbodige luxe geweest.

In eerste instantie was ik helemaal weg van dit boek. Dat volwassen kantje van de hoofdpersoon kon ik nog naast mij neerleggen. Het einde heeft voor mij overigens de wind doen keren. Ik vond het storend dat het verhaal niet afgerond werd en er -tegenover het begin van het boek- voor de hoofdpersoon weinig duidelijkheid kwam.

Meer recensies van Anoeska