Eva Mozes Kor en haar uitzonderlijke verhaal

Anoeska 17 september 2021 Auteur
Eva Mozes Kor is vast geen onbekende voor liefhebbers van de Holocaust verhalen. Eva staat erom bekend dat ze haar verhaal met de wereld wilt delen. Van filmpjes op YouTube tot lezingen en meer. Mevrouw Kor is je vast niet onbekend. In het boek 'de tweeling van Auschwitz' vertelt ze dan ook haar verhaal. Hoe het leven voor haar als tweeling een bijzondere wending nam.

Het nadeel overigens: indien je het verhaal van Eva Kor al kent, zal dit boek weinig nieuws met zich meebrengen. Haar doel om zoveel mogelijk mensen te bereiken, is te verstaan. Overigens wordt het stilletjes aan eentonig. Wat dan wel weer een mooie toevoeging is: het persoonlijke beeldmateriaal. Dat geeft wat meer diepgang.
De toegankelijke en vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat het boek voor een breed publiek interessant is. De gruwelijkheden zijn beschreven maar op een relatief milde manier. Hierdoor is het boek ook interessant voor tieners. Wel is Eva Kor helder over de dingen die haar aangedaan werden. Ze geeft ook voldoende toe dat ze niet alles weet. Uiteraard is het als lezer jammer om het zinnetje 'dat weet ik niet', te lezen; maar overigens ook begrijpelijk. Niet alles omtrent dokter Mengelen is onderzocht geweest waardoor we nog steeds met vraagtekens blijven zitten.
Soms is het boek net wat te vertellend en mist de emotie die Eva Kor via de andere wegen altijd zo mooi naar voren schuift. Al is het ook aangenaam om het verhaal op deze manier te lezen. Een bepaalde objectieve sfeer zorgt ervoor dat het boek deels informatief aanvoelt.

Het verhaal van Eva Kor is zeer bijzonder. Ik vind haar een heel aangrijpende vrouw en hoor haar graag vertellen. Ondanks dat ik het boek een beetje herhalend vond en niet helemaal diezelfde Kor-vibe verkreeg, heb ik er toch van genoten. Vooral het beeldmateriaal vond ik zeer aangenaam.

Meer recensies van Anoeska