Schotland in een humoristisch jasje

Anoeska 06 september 2021 Auteur
3.5 van de 5 sterren

Het boek 'Clandlands' hangt samen met de serie 'men in kilts'. De twee Schotse acteurs, bekend van 'Outlander' ontdekken hun land. Naast het onderwijzen van de lezer, leren ook zij nieuwe dingen over hun thuisland. Het boek is educatief bedoelt met een portie humor.

De schrijfstijl overigens is een ander verhaal. Als lezer moet je hiervoor te vinden zijn. Het is een mengeling van dialoog, script en beschrijving. Met momenten eerder verwarrend, vaak vlak, maar over het algemeen eentonig. Dit maakt dat het boek niet vlot wegleest en je als lezer wat op je honger blijft zitten.
Hoewel het educatief interessant is, blijft het moeilijk om feiten te onderscheiden van legendes en de grappen tussendoor. Er mist een bepaalde ondertoon die een serieuze noot toevoegt.
Vaak voelt het aan alsof iemand gewoon letterlijk de tv-serie heeft neergepend. Zowel wat gezegd werd als wat men zag. Het brengt een eerder houterig gevoel over op de lezer en een persoonlijk element mist hierdoor.

Langs de andere kant is het zeker interessant om bij te leren over Schotland. Voor 'Outlander'-fans is het boek ook zeker interessant. Ze haken er namelijk weleens op in. Personen die de serie niet kennen, zullen overigens geen hinder ervaren. Het is een zeer toegankelijk boek voor elke lezer en elk mens als individu.
De opzet is interessant, de humor die erin verwerkt is des te meer en voornaam: een bepaalde authenticiteit blijft behouden. De research en het respect voor het verleden worden op twee handen gedragen, dat is duidelijk merkbaar tijdens het lezen.

Hoewel ik veel bij heb geleerd, vond ik het ook vreselijk om door dit boek heen te komen. De grappen maakte mij aan het lachen, maar de dialoogvorm liet mij zweten. Het boek is aan te raden voor zij die graag wat willen bijleren over Schotland, mits de schrijfstijl jou ligt.

Meer recensies van Anoeska