Tweede deel van een bijzondere serie

Anoeska 27 juli 2021 Auteur
3.5 van de 5 sterren

Het tweede deel in de Cliffehaven-serie volgt een nieuw personage, Polly. Ook de personages uit het eerste boek (en hints daarnaartoe) komen aan bod. Polly is een verpleegster. Nadat ze te horen kreeg dat haar man zwaargewond in een ziekenhuis in Cliffehaven was beland, besloot ze ernaartoe te gaan. Ze wilde in de buurt zijn en haar man sturen. Hun dochtertje gaat overigens mee met de familie van Polly. Zij maken de overtocht naar Canada, in de hoop daar veilig te zijn. Alleen wordt Polly al gauw geconfronteerd met de horror van de oorlog en lijkt ze haar gezin te gaan verliezen.

De plot was op zich interessant en leunde mooi aan bij het eerste boek. Het had een andere insteek maar toch nog dezelfde sfeer. Op zich ideaal voor lezers die houden van series die op hetzelfde tempo en met dezelfde sfeer verderzetten, maar er mist een nieuw element dat deel twee interessant(er) maakt. Nu blijf je als lezer op een bepaalde honger zitten en worden bepaalde aspecten van het verhaal voorspelbaar.
Het is fijn dat verschillende personages over meerdere boeken hun evolutie doormaken. Dit zorgt ervoor dat de lezer verder wil gaan met de serie. De aandacht wordt op sommige momenten van de hoofdpersoon naar een nevenfiguur gelegd. Iets dat zeer aangenaam wegleest en er ook voor zorgt dat de setting meer dimensie krijgt.
Over het algemeen was de setting in het eerste deel iets uitgebreider. In dit tweede deel miste soms wat elementen om aan te geven dat het verhaal plaatvind in oorlogstijd. Zo waren er de bombardementen in het eerste deel die prachtig omschreven werden. Terwijl in dit tweede deel heel eenvoudig om wordt gegaan met de bombardementen: de schuilkelder in en klaar. Dit is jammer omdat het net zo'n belangrijke rol speelt voor het verhaal en het leven van de personages.
De personages zijn allemaal relatief volle karakter die elk een unieke persoonlijkheid hebben verkregen. Hun verhalen gaan deels in elkaar over, maar hebben elk toch een bepaalde eigenheid. Vooral het verhaal van de Poolse verpleegster voegt een meerwaarde toe aan boek twee. Het toont dat in WOII er nog dagdagelijkse tegenvallers waren die losstonden van de oorlog zelf. Hierdoor wordt het verhaal voor lezers ook herkenbaar. Dit helpt de geloofwaardigheid van het verhaal sterk.

Over het algemeen een fijn boek om te lezen, maar ik vond het eerste boek net wat sterker. Bij dit tweede boek miste ik vooral wat meer drama. Het personage van Polly lag mij als lezer ook wat minder.

Meer recensies van Anoeska