Ideaal voor jonge lezers!

Anoeska 02 juli 2021 Auteur
In het eerste deel van deze nieuwe serie, maakt de (jonge) lezer kennis met Zoë. Een dertienjarige meid die vooral bekend werd om haar talent voor dwarsfluit. Haar beste vriendin is dan weer verzot op paarden en wil graag naar een unieke academie om tot de beste te kunnen behoren. Al gauw blijkt dat het lot van haar beste vriendin anders beslist en nieuwe wegen voor Zoë worden blootgelegd.

Het boek is ideaal voor tieners die van paarden houden. Al zou het vanaf een leeftijd van 7 à 8 jaar ook al prima kunnen. De toegankelijke schrijfstijl en eerder eenvoudige woordkeuze, maken het boek ook toegankelijk voor een wat jongere groep dan de aanbevolen 10+ lezers.
Over het algemeen is het tempo van het boek wat uit evenwicht. Op sommige momenten gebeurt er heel veel, op andere momenten bijna niets. Vlakke momenten in de plot worden opgelost met typerende elementen voor die leeftijd: vriendinnen, de interesse in jongens die zich ontwikkeld en verdere meer. De schrijfstijl op zich staat relatief los van het tempo en heeft hier geen invloed op. Het boek leest namelijk zeer vlot.
De setting en sfeer zijn zeer hedendaags en kunnen tieners dan ook op een directe manier aanspreken. Vooral de scènes vanuit het perspectief van het paard, bevatten een mooie setting. De algemene sfeer die in het verhaal heerst, doorstaat ook al die jonge tiener aspecten vlekkeloos. In dit boek neemt de sfeer namelijk deels de rol van de verteller en de dialoog over.
De twists in het verhaal zijn overigens wat vergezocht en misschien niet altijd eenvoudig te volgen. Vooral de keuzes van de hoofdpersoon doen de wenkbrauwen soms fronsen. Al kan dit voor een jonger publiek mogelijks geen probleem vormen.

'een nieuw begin' is een mooi eerste deel van een -hopelijk- nog lange serie. Het doet mij een beetje denken aan de boeken die ik als 8 à 9-jarige graag las, eveneens over paarden. Ondanks dat ik als persoon nooit paard heb gereden, noch interesse had in paarden, vond ik dit type boeken als kind heel fijn. Dit lijkt me dan ook de ideale serie om een nieuwe generatie lezers te creëren.

Meer recensies van Anoeska