Mooie re-telling

Anoeska 28 juli 2021 Auteur
4.5 van de 5 sterren

Fan van Stilton en van Shakespeare? Dan is dit jouw kans! 'Midzomernachtdroom' is de knagerige re-telling van het werk van Shakespeare. Je maakt kennis met de personages, het toneelstuk en komt alles te weten over toneel ten tijden van de bekende literaire figuur. Misschien heb jij al weleens gehoord van Oberon en Puck.

Voor zij die onbekend zijn met de Stilton boeken, het is een jeugdboeken reeks waarbij elk boek mooi wordt vormgegeven. Het zijn boeken die in kleur gedrukt worden met sprekende kleuren. Ze trekken kinderen aan (volwassenen uiteraard ook) en in dit geval passen de kleuren ook ideaal bij de sfeer van het boek. Daarnaast worden sommige woorden in het boek benadrukt door ze een andere kleur of lettertype te geven.
Hoewel dit allemaal mooi staat, blijft de vraag nazinderen of dat lettertype wel altijd zo handig is. Voor dyslectische lezers kan dit mogelijks een struikelblok zijn. Af en toe was het lettertype niet zo duidelijk waardoor je als lezer tweemaal moet kijken alvorens je weet wat er staat.
De re-telling gebeurt op kinderformaat maar is niet in het belachelijke getrokken. Het behoud een bepaalde volwassenheid en is ideaal voor jonge lezers die vertoeven in de 'ik wil bij de grote mensen horen'-fase. Het boek heeft hier en daar namelijk een taalkundige uitdaging. Het blijft overigens zeer toegankelijk voor een brede doelgroep.
Uiteraard is dit boek ideaal voor lezertjes die graag wat willen bijleren. Aan het begin van het boek wordt er kort verteld over de personages. Achteraan het boek krijgt de lezer een heleboel educatieve pagina's voorgeschoteld. Lezers die hier niet voor te vinden zijn, kunnen die pagina's uiteraard overslaan. Ze staan deels los van het verhaal.
Waarom deels? De educatieve pagina's gaan namelijk over Shakespeare, het toneel in zijn tijd, over de personages uit de oudheid en dergelijke meer. Het vertelt een beetje wat je zonet gelezen hebt en waar het precies vandaan komt. Historisch gezien was hier ook zeker niets op aan te merken.

Ik vond het zeer vermakelijk en een mooie re-telling van het toneelstuk. Dit boek gaf mij zeker zin om meer te lezen uit de Stilton reeks. Als leerkracht in opleiding lijken dit soort boeken ook perfect voor lessen geschiedenis in het eerste middelbaar. Een soort vangnet voor leerlingen die nog moeite hebben met de overstap lagere school - middelbaar.

Meer recensies van Anoeska