Informatieve essaybundel met vernieuwende elementen

Anoeska 23 augustus 2020 Auteur
‘Heb medelijden, wij zijn arme huisvaders: historische essays 1914-1918’ is een essaybundel waarin aspecten uit de Eerste Wereldoorlog worden aangehaald/aangekaart. De titel komt voort uit een confrontatie tussen Franse en Duitse soldaten. Niet enkel brengen deze woorden een sterke lading met zich mee, ze tonen ook aan dat achter de essays meer schuil gaat dan het doel om informatie over te brengen.

Onderliggend valt namelijk op dat er meerdere boodschappen aan de lezer wordt meegegeven. Waaronder dus de titel. De soldaten -van beide fronten- worden niet zo zeer negatief beschreven, eerder objectief vanuit een relativerend standpunt. Dat is over het algemeen wel het geval met deze essaybundel; de objectiviteit blijft goed bewaard.
De essays bevatten verschillende thema’s. Uiteraard oorlog wat deels terugslaat op politiek. De indruk van geopolitiek wordt evenals gewekt. Culturele aspecten worden ook onrechtstreeks aangehaald. Voorbeeld hiervan is de blik op de Joden. Hoewel men vaak het idee heeft dat Joden en de Eerste Wereldoorlog, niet zo zeer een connectie hebben. Het is dus een mooie toegevoegde waarde aan deze essaybundel.
Veel feiten worden in een vrij kort hoofdstuk opgesomd. In sommige alinea’s zorgde dit voor een onoverzichtelijke samenhang. Dit boek moet gelezen worden met de nodige aandacht voor de informatie, anders mis je belangrijke details.

Op technisch vlak van de essays valt weinig commentaar te geven. Het valt op dat de auteur vertrouwd is met het neerpennen en samenstellen van essays.
Het ene hoofdstuk had al een betere, pakkendere beginzin die de aandacht trok; dan de andere. Sommige hoofdstukken hadden iets meer aangedikt mogen worden om de lezer mee te krijgen in het verhaal. Die eerste zin is vaak erop of eronder.
De feiten werden goed onderbouwd, waar nodig werd ook een stevige -en logisch gevormde- argumentatie gebruikt. Hoewel het boek de objectiviteit bewaard, hadden wat meer subjectieve inzichten gemogen. Als lezers voel je aan wat de auteur wil vertellen, maar zijn mening blijft wat op de achtergrond.
Hoewel het om essays gaat, heeft de auteur een zeer vertellende schrijfstijl gebruikt. De feiten worden gegeven, maar niet op een houterige en afstandelijke manier. De beschrijving wordt zoveel mogelijk ingeperkt om de teksten vlot te laten vloeien. Hierin merk je dat de auteur ervaring heeft in het schrijver vak, en schrijf technisch precies weet wat hij doet en hoe het moet.
Daarnaast heeft de auteur ook per hoofdstuk een overzichtelijke bronnenlijst toegevoegd. Op die manier kan de lezer nog verder onderzoek verrichten. De openheid die hier getoond wordt, toont van enig zelfvertrouwen dat de auteur ook door zijn schrijfstijl aan de lezer weet over te brengen.

Essaybundels zijn niet voor elke lezer, maar deze bundel is zeer toegankelijk geschreven en ideaal voor proza lezers van Wereld Oorlog I. Op die manier kunnen ze hun kennis om een andere manier uitbreiden en hun interesse erdoor uitbreiden.

PERSOONLIJKE TOEVOEGING: dit type boeken lees ik vaak over een langere periode omdat er zoveel te ontdekken valt. Ik noteer graag wat zaken, zoek dingen op en sommige hoofdstukken lees ik meermaals. Het voelde aan als een vernieuwende manier van een essaybundel en ik was er zeker voor te vinden.
Niet enkel dat, ik zie dit ook als relevant voor mijn studie. Zowel als gebruik van een secundaire bron, als in de toekomst voor stages of wanneer ik zelf aan het werk ben.

Meer recensies van Anoeska