Krachtig boek

Anoeska 01 januari 2020 Auteur
Een boek met originele documenten, bijlagen en extra informatie. In 'Ik schrijf u vanuit het Vel d'Hiv' krijg je verschillende briefjes te lezen. Deze zijn unieke stukken en vertellen (zeer kort) de toestand van vele duizenden mensen. Naast de authentieke boodschappen, wordt er ook wat persoonlijks aan toegevoegd. Zoals foto's of meer informatie over zij die de boodschappen naar buiten lieten smokkelen.

Toen ik dit boek kocht was ik nieuwsgierig. Voornamelijk naar: wat kan dit boek mij nog vertellen. Ik was op zoek naar iets dat ik nog niet wist. Langs de andere kant leek het me ook zeer interessant om eens wat documenten vanuit die tijd te bekijken. Een beetje te zien hoe de sfeer was bij zo'n stiekeme correspondentie met anderen.
Eerlijk is eerlijk, het heeft me oprecht omver geblazen. In de inleiding krijg je een heleboel informatie over de plek aan zich. Je komt ook te weten wat de mensen toen niet wisten, misschien soms zelfs nooit zouden weten. Dat geeft de lezer een soort machtspositie. Je weet meer.
De documenten op zich waren heel fijn om eens te bekijken. Mijn Frans is redelijk, maar ik heb geen flauw idee waarom elk handschrift in die tijden zo moeilijk leesbaar is. Dat vond ik voor mijn leeservaring jammer. Het is niet zo zeer iets algemeen negatief, want de teksten staan er uitgetypt gewoon bij. Je komt nog steeds te weten wat er staat.
Het gedeelte met de foto's vond ik heel aangrijpend. Een verhaal, uitleg of wat geklieder op een papiertje spreken niet dezelfde 'echtheid' als een foto. Het verraste me hoe levendig ik het me kon inbeelden. Hoe ik al die personen daar zag zitten en vooral hun angst kon begrijpen.
De bijlagen achteraan vond ik na het lezen zeker waarde toevoegen. Het hielp namelijk om te begrijpen hoe zo'n gigantische razzia heeft kunnen gebeuren. De organisatie die daarachter zat is ongelofelijk. Zeker iets dat je zal verwonderen hoe zoiets mogelijk kon zijn, zeker als je vergelijkt met hoe georganiseerder we de dag van vandaag zijn.

Je hebt het boek vrij snel uit. Op een uurtje of twee ben je wel rond. Moest je nu niet zo sterk stil staan bij de originele papieren, kan het zelfs sneller. Al is het echt de moeite waard.
Dit was voor mij ook de eerste keer dat ik hoorde dat mensen zich wisten vrij te pleiten. Er zijn ontsnappingsverhalen die de ronde gaan, en we weten dat ze bestonden. Maar dat mensen zich met behulp van enkele diensten echt wisten vrij te pleiten, dat wist zelfs ik niet.
Uiteindelijk gaat het hier maar om een verzamelplek, maar er zijn er toch enkele die weer op vrije voeten kwamen te staan. Sommige werden later toch weer opgepakt, terwijl anderen gewoon de rest van de oorlog een 'normaal' leven konden leiden. Uiteraard in de mate van het mogelijk.

Mijn enige puntje van kritiek is, dat ik mijzelf eraan stoorde dat er geen rekening werd gehouden met culturele aspecten van namen. Er staan zoveel Poolse namen in dit boek, en iedere -ski naam bleef ook -ski. De vrouwelijke achternamen werden niet aangepast naar -ska. Wat mij doet vermoeden dat ook bij de overige nationaliteiten zulke regels genegeerd werden.
Persoonlijk voor mij zeer verwarrend omdat het iets is waar ik vertrouwd mee ben. Dat is een klein detail dat, ondanks dit waarheidsgetrouwe informatieve boek, mij op momenten toch kon storen.

Het is een informatief boek, maar voelt absoluut niet onderwijzend aan. In mijn ogen een echte aanrader als je eens wat persoonlijks wilt vanuit die tijd, en terwijl ook wat nieuwe dingen wil leren.

Meer recensies van Anoeska