Een prettig boek

Ans Stier 04 mei 2024
De ontrafeling is een vlot lezend boek wat zich afspeelt in een heel herkenbare omgeving; een gewone straat waarin iedereen uit de buurt elkaar kent.
Aan de hand van het buurfeest dat georganiseerd gaat worden leer je de verschillende personages kennen. Personages van allerlei pluimage wat betreft karakter. Een mooie afspiegeling van de realiteit.
Rode draad in het verhaal is de ontdekking die Gianni doet en hoe hij daar mee om gaat. Het spel geocaching vormt hiervoor de leidraad. Zelf doe ik ook aan geocaching en dat maakt het boek uiteraard nog leuker om te lezen maar het zorgt ook dat ik met een kritische blik naar geocaching in dit boek kijk. De manier waarop Gianni het spel leert kennen is niet geheel via de werkelijkheid en dan met name het stuk dat hij steeds contact moet opnemen met degene die de cache heeft gelegd. Voor mensen die door het lezen van het boek dus in geocaching geïnteresseerd raken het is niet zo dat je persoonlijke problemen met een cachelegger gaat bespreken. Wel kan het zijn dat je van de ene cache naar de andere cache moet puzzelen en dus steeds een aanwijzing krijgt. Het is dus zeker wel gebaseerd op hoe geocaching werkt.
Hoewel ik niet veel ervaring heb met “feelgood” boeken denk ik dat dit boek daar zeker onder valt. Het verhaal is heel herkenbaar, een stukje drama met een enigszins voorspelbaar eind en makkelijk leesbaar. Een prettig boek.

Meer recensies van Ans Stier