Tiener zijn tijdens oorlogstijd

Ik probeer ieder jaar begin mei een boek te lezen over de tweede wereldoorlog en deze had ik nog in mijn kast staan. Aan het begin van het boek merkte ik gelijk hoe jong de hoofdpersoon zich nog voordoet. Anna is 16 maar voelt zichzelf nog jonger dan dat ze is.

Er zitten veel gebeurtenissen in over de tweede wereldoorlog maar ik vond dat hier, zeker in het begin te weinig focus op gelegd werd. Anna was met hele andere dingen bezig dan onderduiken. Namelijk haar eerste liefde David die ook onderduikt in dezelfde kelder als Anna. Dit maakt het verhaal voor mij erg overdreven en laat het WOII aspect naar mijn idee wegvallen. Niet dat er geen afschuwelijke dingen in het boek gebeuren, maar toch.

Het is geschreven alsof je het dagboek van Anna leest, en ik vond haar ook niet een erg leuk karakter. Ze kwam niet heel oprecht op mij over. Alles was over de top, en al helemaal hoe ze naar andere meiden uit haar klas keek, ze was zó jaloers. En ik ben niet bepaald een jaloers type, dus daar kon me niet erg goed in inleven.

Het einde vond ik echt niets. Anna schrijft ook dat ze waarschijnlijk niet verder kan schrijven straks, maar dit einde vond ik gewoon niet goed. Al met al zijn er veel betere boeken over de tweede wereldoorlog voor young adults.

Meer recensies van Astrid van den Burg