Een meesterstuk?

Aventura 06 april 2022
In dit boek van Peter Römer draait alles om kunstmisdaad. Een naïeve kunstgeschiedenisstudente en een nog naïevere (hoe is het mogelijk) professor doen onderzoek naar een schilderij dat een geheim met zich meedraagt. Diverse spelers op de kunstmarkt zijn geïnteresseerd, wat de start is van een jacht op een mogelijk spectaculaire kunstschat.
Het uitgangspunt is leuk en wekt nieuwsgierigheid op naar datgene wat ontdekt wordt en waarover in de kunstwereld daadwerkelijk wordt nagedacht. De goed geconstrueerde plot is wel wat voorspelbaar; hints in de tekst over volgende plotwendingen zijn wat mij betreft te herkenbaar en er wordt veel uitgelegd wat al duidelijk is. Evengoed is het onderhoudend en vlot geschreven, het leest als een scenario voor een serie. Een prettig leesbaar boek dus, geschikt voor een breed publiek. Een boek op de shortlist van de Hebban thrillerprijs, waar ik het boek voor las, moet echter wat mij betreft doorwrochter zijn. Meer aandacht voor de interessante thema’s zoals ethiek in de kunstwereld en de waarde van kunst in de onderwereld had het boek meer inhoud gegeven. Ook meer informatie over de betreffende verborgen kunstschat had wat mij betreft verweven kunnen worden in het verhaal, om het boek boven “een gewoon leuke thriller” uit te laten stijgen.

Meer recensies van Aventura