De Nachtdienst

Aventura 06 april 2022
Dierenarts Emma woont samen met haar puberdochter Vegas boven de praktijk waar ze sinds kort werkt. Tijdens een nachtdienst dwingen twee gemaskerde mannen haar een operatie uit te voeren op een zwaargewonde man. Dit is uiteraard nog maar het begin van wat Emma overkomt.

De start is erg goed, geen overbodige details, meteen spanning. De spanning zakt daarna wat in, maar geeft wel ruimte om wat verdieping in het verhaal aan te brengen. Omschrijvingen van de mannelijke personages en hun gedrag en drijfveren zijn daarbij nogal cliché. Ook sommige zinnen lijken uit een oud doktersromannetje te zijn gekomen, zoals; ‘… en ik voel zijn opwinding al tegen mijn buik drukken’.

De schrijfstijl is vlot, elk hoofdstuk behandelt een ander personage en de perspectiefwisselingen per hoofdstuk zijn goed gevonden, het houdt de vaart erin. Als het perspectief bij de dochter (Vegas) van de hoofdpersoon ligt wordt er ‘pubertaal’ gebruikt. De straattaal komt daarbij wat gekunsteld over. De dynamiek tussen Emma en Vegas is dan wel weer herkenbaar en realistisch weergegeven. Er zijn een paar leuke plotwendingen, en de plot zit aardig in elkaar, maar er was geen sprake van nagelbijtende spanning waardoor je door moet lezen.

Kortom, een leuk boek voor op vakantie aan het zwembad.

Meer recensies van Aventura