De schoonheid, en de kosten, van liefde

Aventura 24 april 2024
Je bent prachtig van Ann Napolitano, vertaalt door Maya Denneman, is een teder geschreven familieverhaal, over liefde, verlies en jezelf zijn.

Het verhaal begint met de geboorte van William die een eenzame jeugd tegemoet gaat. Hij trouwt uiteindelijk met de doelgerichte Julia, die samen met haar drie zussen onafscheidelijk is. Er volgt een goed uitgewerkt familieverhaal, je beziet alles vanuit verschillende kanten en vanuit verschillende perspectieven. De uitwerking op bepaalde personen, en ook de beweegredenen van de ander wordt daarmee op een bijzondere, caleidoscopische manier, duidelijk. Het bestrijkt een lange periode waardoor je de ontwikkeling van de personages mooi ziet. Sommige keuzes van personages, zoals die van moeder Rose, zijn niet altijd even geloofwaardig. Andere personages, ook en soms juist bijvoorbeeld de ‘bijrollen’ van vader Charlie en trouwe vriend Kent, zorgen juist weer voor ontroering.

Het boek is gevuld met mooie melancholische zinnen die tot nadenken en reflectie aanzetten. Soms is het verhaal naar mijn mening een tikje te zoet en Amerikaans; de personages zijn over het algemeen uiteindelijk goed en warm, maar het meeslepende verhaal maakt dat je door wil lezen over William, Julia, Sylvie en de rest en het verloop van hun leven.
Je bent prachtig is al met al een vlot leesbaar verhaal waar je prettig in weg kan duiken.

Meer recensies van Aventura