Wat niet deert

Aventura 20 maart 2022
Nicolet Steemers vertaalde in het verleden toneelstukken en werkt als journalist. Ze schrijft spannende romans en meerdere audioseries voor Storytel. Wat niet deert is haar net uitgekomen boek, voor mij het eerste boek dat ik van haar lees.

Twee broers en hun jongere zus brengen samen met hun verwarde, aan geheugenverlies lijdende vader de herfstvakantie door in hun oude vakantiehuisje bij Groenlo. Het gemis na de verdwijning van hun moeder is voor iedereen anders maar blijkt nog steeds pijnlijk aan de oppervlakte te liggen. Wat is er toch gebeurd in het verleden en, belangrijker nog, zit iedereen op deze waarheid te wachten?

Alle personages hebben een andere visie op wat er gebeurd is; over het huwelijk van hun ouders, over hoe hun moeder in elkaar stak en over elkaar. Dit wordt mooi verbeeld door het verhaal op te delen in de dagen die ze samen doorbrengen en vervolgens wordt het verhaal beschreven vanuit het perspectief van één van de kinderen. Deze opbouw en de schrijfstijl maken het een vlot leesbaar boek. De karakters van de personages komen goed uit de verf en de dynamiek tussen de gezinsleden is realistisch beschreven.

De gespannen verhoudingen tussen de familieleden en de pijnlijke situaties die ontstaan zorgen ervoor dat je door wil lezen, ondanks dat het plot niet moeilijk te raden is en sommige dingen niet altijd even geloofwaardig zijn. Het is dan ook niet zozeer een plotgedreven verhaal, de nadruk ligt meer op de uitwerking van de gebeurtenissen op de familieleden en over hoe verschillende perspectieven zorgen voor andere herinneringen.

Al met al zorgt Wat niet deert voor een ontspannen middag op de bank.

Meer recensies van Aventura