Boek met meerdere lagen en nuttige adviezen

Doordat Iona nogal een extravagante persoon is met opmerkelijke denkbeelden, is het verhaal vaak erg grappig. Iona werpt zich op als adviseur voor de andere reizigers. De problemen van haar medereizigers zijn echter wel vrij serieus en ze geeft dus ook niet lichtzinnig advies. Wat ze zegt en later ook wat de andere reizigers zeggen, is echt waardevol. Het zijn opmerkingen waar je echt over na moet denken en adviezen die je zelf misschien ook wel kunt toepassen.

De reizigers blijken allemaal anders te zijn dan Iona zich had voorgesteld toen ze nog niet met hen praatte. Sommige leken een oppervlakkige persoonlijkheid te hebben, maar dit blijkt niet helemaal waar. Andere hebben problemen die Iona zich nooit voorgesteld zou kunnen hebben.

De groep reizigers wordt in eerste instantie nogal afhankelijk van Iona en haar advies. Als Iona zelf hulp nodig heeft, herpakken ze zich echter en komen ze zelf ook met goede iniatieven. Niet alleen voor Iona, maar ook voor zichzelf.

Dit is een boek met meerdere lagen. Je kunt het lezen als een grappig feelgoodboek, maar ook over een roman over persoonlijke ontwikkeling. En de hoofdvraag, wat er zou gebeuren als je eens met andere mensen in de trein ging praten, vind ik ook goed gekozen.

Ik vond dit een heerlijk boek om te lezen en heb ook zelf nog wat opgestoken van Iona’s adviezen en haar levenshouding. Ik haalde het boek zonder verwachtingen uit de bibliotheek, maar het was een zeer positieve verrassing.

Meer recensies van Bianca Brummelhuis