Gevoelens mooi uitgelicht

Dit verhaal zit wat simpeler in elkaar dan het verhaal uit het eerste deel. Er zijn minder verhaallijnen en minder problemen om op te lossen. Het is minder verrassend en minder gelaagd.

Toch is het wel een fijn boek om te lezen. Nerissa en Tom weten beide wat ze willen en wat ze niet willen. De discussies tussen hen zijn grappig, maar raken ook een punt. Ze zijn zeer aan elkaar gewaagd.

De gevoelens van de kinderen worden niet vergeten. De manier waarop deze beschreven worden is subtiel en erg mooi.

De oude huisarts is typisch voor de gemiddelde bewoner van Mermaids point. Een echte dorpeling die niet klaagt, maar zichzelf daardoor wel in gevaar brengt. De problemen die dat veroorzaakt, brengen toch weer spanning in het verhaal.

Dit verhaal gaat wat langzamer en kalmer dan het eerste deel. Het kabbelt iets meer voort. Het is ook wat meer rechttoe rechtaan, zonder veel secundaire verhaallijnen en zonder al te veel obstakels. De sfeer is wat minder licht dan bij het eerste deel. Maar ik vond het toch een fijn boek, waarbij de gevoelens van de hoofdpersonen mooi worden uitgelicht. Ook zit er een vrij actueel probleem in voor één van de kinderen, wat ook interessant is. De interactie tussen Nerissa en Tom lijkt heel authentiek.

Meer recensies van Bianca Brummelhuis