Spannend en leerzaam

Bianca Brummelhuis 22 november 2023
Dit is een kort verhaal van zo’n 150 pagina’s. Toch voelt het in dit geval wel compleet. De schrijver zet de leefwereld en de denkwijze van de eerste mensen goed neer. Natuurlijk zullen we nooit weten hoe het toen echt was, maar zoals het nu is beschreven lijkt het wel historisch correct.

Het is interessant om te lezen over de verhoudingen tussen de eerste “moderne” mensenstammen en de Neanderthalers. Het is helemaal niet zeker dat de Neanderthalers minder ontwikkeld zijn geweest, en in dit verhaal zijn ze dat ook zeker niet.

Niet alleen de fysieke reis, die heel zwaar is, maar ook de spirituele kant van de reis van Kita is heel mooi. Ze worstelt met haar verkeerde keuze, met schuldgevoel, angst en onzekerheid. Ook haar doorzettingsvermogen wordt op de proef gesteld.

Wat ik goed vond aan het verhaal, is dat alles niet zomaar vanzelfsprekend weer goed komt. Er gaat een heel proces vooraf aan het einde van het verhaal.

Het verhaal is spannend, maar zet je ook aan het denken. Zowel de denkwijze van de moderne mensen als de Neanderthalers hebben hun plus – en minpunten. Je kunt van deze twee groepen als lezer zelfs nog iets leren over vooroordelen en het trekken van conclusies terwijl niet alle feiten bekend zijn. Het verschil tussen aantrekkingskracht en echte liefde is ook een punt waar dit verhaal iets belangrijks over zegt.

De schrijver schreef dit verhaal voor een Young Adult publiek. Maar de gebruikte thema’s zullen ook veel volwassenen aanspreken. Ik vond het zelf in ieder geval fijn om te lezen.

Meer recensies van Bianca Brummelhuis