Intrigerend verhaal

Bianca Brummelhuis 09 november 2023
Dit is een zeer intrigerend verhaal. Het begint al met de vraag wie Rosa en Karlijn zijn en hoe hun levens verbonden zijn. Uiteindelijk wordt dit op een bijzondere wijze duidelijk. Gevonden brieven en aantekeningen, herinneringen van andere personen, achtergelaten boodschappen en stukken verhaal die geschreven zijn vanuit Rosa’s perspectief toen ze nog leefde: er worden allerlei soorten bronnen gebruikt om het verhaal duidelijk te laten worden.

Beide vrouwen hebben hun eigen worstelingen en in de basis hebben die allebei te maken met verwachtingen van anderen. Beiden moeten leren hun eigen keuzes te maken en erop te vertrouwen dat degenen die echt van hen houden deze zullen accepteren.

Er zijn een aantal bijpersonages die kleur geven aan het verhaal en die door hun mening te uiten bijdragen aan het keuzeproces van met name Karlijn.

De fragmenten uit Rosa’s leven geven heel goed aan wie zij was en wat haar verwachtingen van het leven waren. Ze leggen ook precies bloot waar haar pijn zat.

Familiebanden spelen in beide levensverhalen een grote rol. Keuzes ook. En de keuzes en de familiebanden zijn met elkaar verbonden omdat je keuzes soms niet alleen maakt en omdat keuzes ook invloed hebben op anderen.

Ik vind dit een goed verhaal dat goed in elkaar zit. De levens van Karlijn en Rosa zijn op zich al interessant. Wanneer de levens verbonden raken wordt het alleen maar interessanter. Karlijn en Rosa lijken zelfs in de tekst twee verschillende stemmen te hebben. De stukken over Rosa klinken net iets anders dan die over Karlijn. Ik vind dit een heel knap debuut.

Meer recensies van Bianca Brummelhuis