Zeer bijzonder verhaal

Bianca Brummelhuis 07 september 2022
De vorm van dit boek is bijzonder. Veel hoofdstukken bestaan uit dialogen. Maar er zijn ook stukken die vanuit een breder perspectief zijn geschreven. Verder worden de hoofdstukken met puur tekst ook afgewisseld met tekeningen, brieven en documenten die eerder door de hoofdpersonen zijn geschreven.

Zoals gezegd zijn er veel dialogen in het boek. Hierin wordt echter vaak een beetje langs elkaar heengepraat. Pas in een volgend document, bijvoorbeeld een brief of een overpeinzing van een personage, kom je erachter wat de echte gevoelens van de gesprekspartners waren. Dit legt dan ook mooi de gespannen verhoudingen tussen de hoofdpersonen bloot.

Het boek bevat veel heftige thema’s. Naast discriminatie en HIV/Aids, zijn dit bijvoorbeeld ook rouw, misbruik, een kinderwens en abortus. Toch is het boek niet te zwaar om te lezen. De flaptekst geeft aan dat dit een tragikomedie is en daar lijkt het wat mij betreft inderdaad op.

Wat wel lastig is, dat je vaak midden in een dialoog valt en het niet meteen duidelijk is wie er aan het woord is. Misschien hadden in de titel van de hoofdstukken de namen van de personen waar het in een hoofdstuk over ging, genoemd kunnen worden.

Dit boek geeft goed weer waar homoseksuele stellen tegenaan liepen in de jaren 90. De Aidsepidemie maakte de zaken er toen niet beter op. Maar veel problemen zullen nu nog steeds spelen.

De verhoudingen tussen de hoofdpersonages worden meerdere keren op scherp gezet. Dit wordt erg duidelijk beschreven. Bij de dialogen voel je de onuitgesproken gedachten. De heftige thema’s krijgen allemaal genoeg aandacht, zonder dat het boek te zwaar op de hand wordt. Ik vond dit een bijzonder boek.

Meer recensies van Bianca Brummelhuis