Interessante schuldvraag

Bianca Brummelhuis 02 augustus 2023
De dader laat zich dit keer behoorlijk moeilijk pakken. Want zelfs op het moment dat Anne en haar team weten wie de dader is, blijkt deze een meester in manipulatie te zijn. Met bepaalde trucs weet deze persoon het onderzoek te sturen op een manier die eigenlijk niet zou moeten kunnen.

Een extra complicatie is dat één van de teamleden erg persoonlijk betrokken raakt bij de zaak. Daardoor wankelt de loyaliteit van deze persoon aan het team. Het is de vraag hoeveel schade dat gaat berokkenen. Tot het einde van het boek blijft het spannend wat de gevolgen hiervan zullen zijn.

Er wordt in het boek gespeeld met het concept schuld. Wie is er schuldig, de moordenaar, de slachtoffers of misschien ook wel de politie? De motieven van de moordenaar zijn helaas wel enigszins te begrijpen en daardoor raken zowel de lezer als het politieteam in de war. Ook de publieke opinie wordt erdoor beïnvloed.

Het thema van het boek is vrij heftig. Bij verschillende personen in het boek komen trauma’s uit de kindertijd naar boven door deze zaak. De gebeurtenissen die leidden tot de trauma’s worden nogal uitgebreid omschreven.

Ik vond dit weer een goede thriller. Met name de ongemakkelijkheid die de schuldvraag oproept vond ik mooi omschreven. Ook de worsteling van het teamlid is erg spannend en interessant. En de vraag of het lukt om de dader te pakken blijft deze keer wel heel lang onbeantwoord, wat ook bijdraagt aan de spanning.

Meer recensies van Bianca Brummelhuis