Wat zou jij doen?

Bianca Rijsdijk 21 augustus 2020
Tine Bergen (1981) is journalist en auteur van jeugdboeken, fictie en non-fictie voor volwassenen. Haar in 2019 verschenen psychologische thriller Vissen praten niet werd genomineerd voor vele thrillerprijzen.
Haar tweede psychologische thriller is Zullen we het liefde noemen?

Zullen we het liefde noemen? vertelt het verhaal van Esther en haar gezin die in een moeilijke periode zitten nadat zoon Linus (8 jaar) in de auto van zijn vader Stef, meester Dieter dood rijdt. Alhoewel, was het echt dood rijden of kwam het doordat de handrem niet was aangetrokken waardoor de auto achteruit rijdt en zo meester Dieter raakt? Was er opzet in het spel? Tenslotte was meester Dieter de leraar die het leven erg zuur maakte van Linus en zijn ouders het afgelopen jaar. Of was het een ongeluk?
Veel vragen die Esther in het begin van het boek volmondig kan beantwoorden met; ja het was een ongeluk maar gaandeweg gaat ook zij twijfelen. Wat houden haar man Stef en haar zwager Kurt voor haar achterwege? Wat vertelt Linus niet?

Het verhaal wordt verteld in de derde persoon (Esther). Gaandeweg het boek leer je Esther beter kennen, haar moeilijke relatie met haar vader en zus, haar gevoelens voor haar minnaar Jack, haar onzekerheden en angsten omtrent het ongeluk.
Als lezer kun je je heel goed inleven in haar, je voelt haar twijfels, haar angsten en onzekerheden. Direct vanaf het begin ben je bezig met Esther en ga je jezelf afvragen hoe jij zou reageren in zo'n zelfde situatie. Niet alleen de twijfels na het ongeluk maar ook de gevoelens die je als ouder hebt wanneer één van je kinderen onrecht wordt aangedaan en je machteloos staat hierin.
De hoofdstukken zijn kort en soms lees je de Vlaamse invloed, wat zeker niet storend is, juist verrijkend.

Jammer genoeg heeft Tine Bergen ervoor gekozen om het heden en verleden in elkaar over te laten lopen zonder duidelijke aanduiding om welke tijd het gaat. Dit is voor de lezer toch wel verwarrend en soms moet je dan ook even 2x lezen voor het duidelijk is.

Zullen we het liefde noemen? wordt aangeduid als psychologische thriller maar al lezende kom je erachter dat dit boek niet een echte thriller is, het heeft niet de spanning van een thriller. Dit neemt niet weg dat het onder je huid kruipt en dus wel zeker psychologisch genoemd kan worden.

De plot is goed in elkaar geschreven; verschillende twisten die je op het andere been zetten om dan uiteindelijk aan het eind toch nog voor een verrassing te zorgen.

Zullen we het liefde noemen? Is een verschrikkelijk goed boek over de onvoorwaardelijke liefde van een ouder voor het kind. Het zit vol gevoelens van schuld, onmacht, twijfels maar ook liefde. Je leeft mee met Esther en haar gezin en nog lang nadat je het boek dichtslaat blijft het rondspoken in het hoofd.

Meer recensies van Bianca Rijsdijk