Wat zou jij doen?

Boek62 25 maart 2020
Na "Witte koning" , zijn eerste boek wat ik van hem las en erg goed vond, nu dit boek gelezen. Deze roman is ook weer lovend ontvangen. En dat is wat mij betreft terecht. Hoe de schrijver verschillende thematieken door het verhaal vlecht: bijzonder en zonder kunstgrepen. Een thema handelt over WO II , joden en verraad. Verraad komt ook aan bod in het thema over omwenteling In Roemenië na de val van Caeucescu. En het beschrijft hoe een opgroeiend (wees)meisje van dertien pubert. Emma(zo heet dit meisje) wordt door haar oma opgehaald uit een weeshuis en hoewel Emma eerst niet mee wil gaat ze uiteindelijk toch mee.
Langzamerhand ontwikkelt zich een bijzondere verstandhouding tussen oma en Emma. Oma blijkt bovendien over bepaalde gaven te bezitten. Ook Emma is gevoelig voor droombeelden en die kunnen spontaan naar boven komen. Dit geeft het boek iets surrealistisch soms. Maar dit voelt niet onnatuurlijk aan. Emma wordt ouder en weerbaarder en ontmoet een jongen, terwijl oma ook ouder, maar zwakker wordt.
Een boek voor wie zich wil laten meevoeren in een af en toe dromerige wereld en je tegelijk confronteert met de vraag: wat zou jij doen en hoe makkelijk kan je iemand achteraf veroordelen voor zijn daden.
Bijzonder boek in een mooie stijl geschreven!

Meer recensies van Boek62