Overleven in Siberië

Boek62 31 maart 2020
Door de genoemde ogen van het gelijknamige personage uit de titel beleven we de geschiedenis van een jonge vrouw. Een zeer beeldend en levendig geschreven verhaal dat zich vooral afspeelt in de roerige jaren dertig van de vorige eeuw.
In Rusland (eigenlijk moeten we zeggen: de Sovjet-Unie) was Stalin toen aan de macht en hij wilde zijn land in één klap opstoten in de vaart der volkeren. Daartoe moest iedereen die volgens hem in de weg stond, wijken. En dus werden veel kleine boeren die nog een beetje eigen bezit hadden (koelakken) bestempeld tot volksvijanden. Zulajka en veel van haar dorpsgenoten worden daarom gedeporteerd naar Siberië. Maar eerst beleven we de voorgeschiedenis van Zulajka. Ze leeft samen met een bulldog van een man en een tang van een schoonmoeder. Bovendien hoort ze allerlei geesten spreken tegen haar. Ook het geloof (islam) speelt daarin een rol. Hoewel ze door de deportatie verschrikkelijke ontberingen moet doorstaan kan zij eindelijk loskomen van dit leven. " Zij opent haar ogen."

Meer recensies van Boek62