Een wereldbeeld

Boek62 07 april 2020
Weer een echte Boyle: spannend, dwingt tot doorlezen en vlot verteld. Met bovendien een hoofdpersonage die helemaal uit zijn dak kan gaan. Over een zoon (Adam, what's in a name) die eigenlijk gestoord is, maar tegelijkertijd gelooft in totale onafhankelijkheid. En dus ook niks met de overheid te maken wil hebben.
Hoe bepaalde ideeën in de VS kunnen aanslaan en iemand volledig in de ban kunnen hebben en houden. Hoe verloopt zo'n proces? Een combinatie van karakter en een uit de hand lopend vader-zoon conflict. Zo'n wereldbeeld geeft houvast als je niet weet wat je wilt.
Dit boek geeft inzicht in de verhalen die wij ook hier zien en lezen over mensen en groepen die totaal geradicaliseerd zijn en overal complotten zien. Dat zelfs bepaalde aanslagen op scholen niet echt zijn en dat er gebruik gemaakt wordt van acteurs! Trump is natuurlijk ook zo'n complotdenker pur sang. Ook zogenaamde " deep state" theorie is er een van. Je kunt je bijna niet voorstellen dat mensen zo kunnen denken, maar Boyle geeft een verbluffend inkijkje in deze wijze van denken.

Meer recensies van Boek62