Eerlijkheid ten top

Boek62 07 april 2020
Wat een voortstuwend boek! Ondanks alles moet je toch doorlezen. Er gebeurt namelijk eigenlijk heel weinig en toch ook weer heel veel in dit leven; zijn strijd met het leven. Knausgard is in dit deel 5 van de serie Mijn strijd echt op zoek naar zijn schrijverschap. Hij woont leeft en werkt in Bergen en volgt cursussen over literatuur en schrijven. Hij schrijft in de tussentijd ook veel en in alle eerlijkheid naar zich zelf toe, maar ook over anderen. Dit is geen roman, maar wat het dan wel is: biografie, dagboek en daar dan weer een combinatie van. Het is inderdaad verslavend zoals een flaptekst luidt. Bewonderenswaardig; ik heb het idee dat hij niets achterhoudt.
Met de dood van zijn vader eindigt dit deel min of meer. In deel 1 van deze cyclus(Vader) wordt het overlijden en de begrafenis van zijn vader breed uitgemeten. Zo grijpt dit boek weer terug en wijst ook vooruit naar deel 6, want hij verlaat Bergen en zijn vrouw op stel en sprong.

Meer recensies van Boek62