Een klassieker met een aandoenlijk randje

Boekdine 06 mei 2024
Onder moeders vleugels is een verhaal uit 1868 en is daarmee denk ik het oudste boek dat ik in m’n kast heb staan. Toch is dit verhaal ook nu nog gewoon interessant en totaal niet oudbollig. Het boek is populair, verfilmd en wordt ook in andere boeken aangehaald (bijvoorbeeld in Je bent prachtig). Het mag zich daarom met recht een klassieker noemen.

Onder moeders vleugels gaat over de vier zussen March. Eerst komt de zorgzame Meg, die erg bezig met haar uiterlijk en haar toekomst. Daarna volgt de jongensachtige Jo, een schrijverstalent met veel temperament. Beth is de meest liefdevolle zus en is in tegenstelling tot haar zussen erg verlegen. Amy is als jongste zus een tikkeltje verwend en wil vooral overal bij horen. Ze zijn allemaal totaal verschillend, maar erg gek op elkaar. Door het verhaal heen leer je de karakters met hun typische eigenschappen steeds meer kennen, waarbij elk hoofdstuk bijna een klein miniverhaal met een eigen wijze les is. Het verhaal is ontzettend aandoenlijk en zelfs af en toe een beetje kinderlijk, maar dat maakt het ook weer erg puur. Ik snap waarom dit boek veel andere boeken heeft geïnspireerd. Het is vermakelijk en interessant om te lezen over de karakters en de tijdsgeest van die tijd. Door de korte mini-verhalen is het een fijn boek dat je er ook zeker af en toe eens bij kunt pakken!

Meer recensies van Boekdine