Realistisch en ontzettend informatief

Boekleven 20 februari 2023
Zo, qua informatie vind ik 'Bevroren planeet' zeker niet alleen een boek voor kinderen… Mijn hoofd duizelt nu nog van alle nieuwe weetjes die ik heb opgedaan. Het boek staat vol verhaaltjes, informatie en prachtige tekeningen waardoor je op een laagdrempelige manier een hoop te weten komt.

Hoewel het voor kinderen van acht jaar en ouder bedoeld is, vond ik ook het taalgebruik vrij moeilijk. Achterin het boek staat wel een woordenlijst (erg prettig!) maar dan nog denk ik dat de tekst op sommige punten of ontmoedigt om door te lezen of dat de lezer gewoon niet begrijpt wat ie leest.

De gedeeltes waarin de verschillende dieren onder de loep worden genomen vond ik wel wat makkelijker lezen dan de delen over de landschappen.
Zoals gezegd zijn de tekeningen van Smith prachtig. Zowel haar stijl als het kleurgebruik past ontzettend goed bij dit boek en het onderwerp. Het is duidelijk en realistisch getekend, het voelt allemaal heel natuurlijk aan. Niet te fotorealistisch, maar wel op een manier waardoor je een goed idee krijgt van hoe de dieren en hun omgeving eruitzien.

Stewart-Sharpe heeft naast de leerzame feiten ook vele leuke weetjes uitgezocht om te vertellen. Zo wist ik niet dat er schildpadjes bestaan die gewoon bevriezen om vervolgens in de lente te ontdooien en hun nest weer uitkomen. Of dat er een haaiensoort bestaat die honderden jaren oud kan worden! Het verhaaltje over de winderige walrus vond ik juist weer ontzettend grappig en erg leuk overgebracht.

Naast alle interessante en leuke informatie is de auteur wel ook duidelijk over de noodzaak van ijs en dat het momenteel de verkeerde kant op gaat met de wereld en de opwarming ervan. Juist doordat de auteur en illustrator de dieren en hun omgeving in dit boek zo dichtbij en tot leven wekken, voel je je als lezer meer betrokken bij de klimaatdoelen en waarom je je hiervoor in zou willen zetten. Dus eigenlijk is de conclusie dat niet alleen kinderen dit boek eens zouden moeten lezen, maar ook volwassenen…

Meer recensies van Boekleven