Een optimistisch boek vol wijsheden

Boekleven 02 februari 2023
Dit boek deed me denken aan 'Grote Panda & Kleine Draak' en 'De jongen, de mol, de vos en het paard', maar tegelijkertijd is het toch ook wel weer een heel ander boek. Net als de genoemde titels bevat 'De zon, de zee en de sterren' (wijze) uitspraken waar je je gedachten over laat gaan én is het een boek dat zeer geschikt is om cadeau te doen aan iemand. En toch vielen de uitspraken voor mij misschien toch net in een andere categorie. Daarnaast staat het boek vol met inspirerende en rustgevende illustraties.

Natuurlijk doet niet iedere uitspraak iets met mij, dat kan je ook niet verwachten. Tijdens het bladeren laat je je gevoel over de tekst en illustraties gaan waarna je direct merkt wat je aanspreekt. Sommigen zijn erg verbonden met een gevoel van kracht en hoe goed het is om door te gaan, ook als je niet weet wat je te wachten staat. Anderen richten zich juist meer op het nu en geven niet per se een hoopvolle boodschap. Deze uitspraken laten je simpelweg nadenken over het nu. Daarnaast is het volgens mij ook juist goed om eens gewoon te voelen en het ook toe te laten wanneer dit een minder optimistisch gevoel is. Ook dat mag er zijn.

Dat gezegd hebbende is 'De zon, de zee en de sterren' vooral een optimistisch boek. Door de hoopvolle citaten maar ook door een positieve ‘vibe’ welke ik niet goed uit kan leggen. Ook de illustraties geven zoals gezegd een soort kalmte weer waardoor deze volledig passen bij de teksten en het nemen van een moment voor jezelf, om even stil te staan bij het verleden, he heden en de toekomst.

Dit boek is er niet eentje om snel uit te lezen en weer weg te leggen. Dit boek pak je steeds weer even op om te mijmeren over inspirerende boodschappen en wat deze voor jou kunnen betekenen.

Meer recensies van Boekleven