Een absolute must read!

Boekleven 02 februari 2023
Wow, dit boek gaat verder waar de sprookjes zoals we deze kennen zijn gestopt. Wat een genot! Vele bekenden komen we tegen in dit grote avonturenboek, dat officieel voor kinderen is. Maar eerlijk gezegd is dit boek gewoon een aanrader voor iedereen die houdt van avonturen en sprookjes. Door het soms ietwat moeilijke taalgebruik kan het verhaal soms een beetje lastig zijn voor de jongere verhalenliefhebbers, maar als je het verhaal voorleest is er natuurlijk alle ruimte om hier en daar wat uitleg te geven.

Het enige dat mij soms een beetje stoorde waren dingen in de zinsopbouw of herhalend woordgebruik. Ik weet niet of dit in het Engels net zo is, of dat deze dingetjes er in de vertaling in zijn geslopen, maar af en toe moest ik een zin meerdere keren lezen omdat het niet helemaal lekker liep. Gelukkig heeft dit ons plezier in het verhaal zeker niet aangetast.

Het hele boek heb ik samen met mijn dochter gelezen, dat wil zeggen, ik heb het haar voorgelezen. Dat waren momenten waar we beide enorm van genoten want samen gingen we volledig op in het avontuur. Het begin, waarin Koen en Alexandra nog in de gewone wereld zijn, verliep wat traag. We zaten echt te wachten op gebeurtenissen en dat wachten duurde even. Wellicht heeft Colfer dit gedaan om een goede basis neer te leggen voor deze twee personages. Gelukkig begon het avontuur wel echt toen de tweeling eenmaal in het boek belandde.

Het leuke aan dit avontuur is dat je een wonderlijke wereld instapt samen met Koen en Alexandra, maar dat het niet allemaal geheel onbekend is dankzij alle sprookjesfiguren die we al wel kennen. De grote en fijne verrassing vond ik zelf dat dit boek verder gaat daar waar de bekende sprookjes stopten, alsof je eindelijk te weten komt hoe het al die bekende figuren is vergaan. Dat je de sprookjes kent is wel een voordeel tijdens het lezen. Juist dat geeft 'Het verborgen land' dat extraatje.

Het geheel had wellicht nog wat spannender gekund want hoewel de boze stiefmoeder hetzelfde wil als de tweeling en dus een gevaar is, had er meer confrontatie in het verhaal kunnen zitten dan er nu aanwezig is. Daar had Colfer misschien nog iets meer uit kunnen halen. Gelukkig komt de tweeling nog genoeg tegen onderweg aan leuke én minder leuke situaties en figuren, dus saai vonden we het zeker niet!

Dit boek zorgde ervoor dat ik me weer als een kind voelde middenin een groots en onbekend avontuur. Een groot kind dat samen met mijn dochter en de personages in het boek een hoop te ontdekken had. Wat een ervaring!

Wij gaan dan ook direct verder in het tweede deel van deze serie, 'De terugkeer van de tovenares!'

Meer recensies van Boekleven