Een hilarisch boek, maar wel met wat moeilijk taalgebruik

Boekleven 02 februari 2023
Wat allereerst opviel bij dit prentenboek zijn de geweldige illustraties van Hogan. Ze spatten van de bladzijdes af en van hond Buddy moet je wel direct houden. Hogan weet hem volledig tot leven te brengen.

De insteek van het verhaal is erg grappig. Het boek begint ermee dat hond Buddy weggelopen blijkt te zijn omdat hij klaar is met ‘kunstjes doen voor beloningen’. Dat kan ik me best voorstellen, helemaal wanneer je bij de pagina komt waarin Buddy verschillende pakjes showt. Deze plaatjes zijn werkelijk geweldig om met de kinderen te kijken (natuurlijk alleen omdat Buddy geen échte hond is…) mede dankzij de gezichtsuitdrukkingen van Buddy. Toch komt hij er op een gegeven moment achter dat toch niet alles in zijn vorige leven zo afschuwelijk was. Hij gaat dingen missen, krijgt last van jaloerse gevoelens en begint zich toch af te vragen of hij wel de juiste keuze heeft gemaakt.

Hoewel het verhaal heel grappig is, bleek het taalgebruik wel behoorlijk moeilijk voor de doelgroep. Woorden zoals ‘vermist’, ‘vernederend’, ‘stress’ en ‘compromissen’ moesten ofwel worden uitgelegd of ik moest de taal zelf wat aanpassen. Ik weet niet of dit moeilijke taalgebruik erin is geslopen bij het vertalen of dat het origineel ook al pittig was en hoewel ik groot voorstander en van het aanleren van nieuwe en uitdagende woorden bij kinderen, waren dit wel heel veel uitdagende woorden in korte tijd. Daarnaast worden er ook verschillende uitspraken gedaan die wat uitleg behoeven (wat het vloeiend voorlezen niet ten goede komt).

Gourley heeft een ontzettend grappig en origineel verhaal bedacht welke qua taal voor de doelgroep dus niet helemaal uit de verf komt. Hogan redt wat mij betreft dit boek met haar tekeningen want deze zijn geniaal. Naast kleurrijk en aantrekkelijk zijn de tekeningen hilarisch waardoor je bij iedere bladzijde weer in de lach schiet. Dat zorgt ervoor dat ik dit persoonlijk toch een heel leuk boek vind. Houd er alleen wel rekening mee dat je bij jongere kinderen meer uit zal moeten leggen of de tekst tijdens het voorlezen wat aan moet passen.

Meer recensies van Boekleven