Must read!

Boekleven 02 februari 2023
Wat een mooi boek over een belangrijk onderwerp is Hoor je mij? geworden. Dankzij de jaren die ik met doven en slechthorenden heb gewerkt, weet ik een klein beetje hoe ingewikkeld het kan zijn om doof te zijn. Men ziet het hooguit aan je hoorapparaat of CI (cochleair implantaat), maar verwachten hierdoor ook dat je alles daarmee kunt horen.

Het is ook lastig om je als horende voor te stellen hoe vermoeiend het kan zijn als dove in de horende wereld (je mist constant informatie waardoor je zelf gaten aan moet vullen, het spraakafzien, het proberen jezelf duidelijk te maken en altijd maar weer dingen die bij het doof zijn komen kijken uitleggen), maar het is wel goed als mensen zich hier tenminste iets bewuster van proberen te zijn.

Cazemier en Letterie weten de verhalen van Sterre en Freek, die niet op zichzelf staan, heel mooi te brengen. Op een manier waardoor je geen medelijden hebt maar juist respect voelt voor hoe Sterre en Freek in het leven staan en waar ze voor vechten. Het is ongelofelijk maar waar dat de gebarentaal lange tijd in het verdomhoekje heeft gezeten en lang niet altijd gebruikt mocht worden. Je mogelijkheden als dove werden beperkt zonder te bekijken wat er nou echt mogelijk was en eigenlijk werd je gewoon niet voor vol aangezien.

Ik vind het bijzonder hoe beide auteurs hun eigen deel hebben geschreven terwijl het als geheel perfect bij elkaar past. Ik heb geen enkele keer een hobbel in de overgang naar het andere verhaal waargenomen. Letterie schreef het verhaal over Freek waarbij vooral zijn kracht en doorzettingsvermogen mij opvielen. Cazemier schreef het verhaal over Sterre waarin duidelijk wordt dat het zelfs met alle hulpmiddelen die er nu bestaan nog altijd best lastig kan zijn om doof te zijn. Mede dankzij hoortoestellen en CI’s is de worsteling in welke wereld je je thuis voelt misschien nog wel groter.

Dit boek gaat over een gewone jongen en een gewoon meisje die als doven beide in hun eigen tijd hun obstakels moeten zien te overwinnen. Daarnaast maakt dit boek ook duidelijk hoe belangrijk gebarentaal is en dat het aanbieden hiervan dus óók van belang is wanneer een kind CI’s heeft, want daar wordt vaak anders over gedacht.

'Hoor je mij?' is een boek dat absoluut op alle (middelbare) scholen en bibliotheken te vinden zou moeten zijn. Naast dat het gewoon een heerlijk boek is om te lezen, geeft het ook dat broodnodige inkijkje in het leven van een doof persoon.

Meer recensies van Boekleven