Een boek vol tips, maar blijf ook vooral je eigen gevoel volgen!

Boekleven 02 februari 2023
Of het nu je eerste of je derde kind is, tips en ervaringen lezen over de opvoeding vind ik altijd leuk. Tijdens mijn zwangerschap was ik erg enthousiast over 'Veilig bevallen', daar heb ik verscheidene tips opgedaan en ik genoot van de korte ervaringsverhalen tussendoor. Nu de baby geboren is vond ik het dan ook hoog tijd om 'Veilig door het eerste jaar' erbij te pakken!

Er zijn een aantal punten die al vrij snel opvallen in dit boek. In 'Veilig bevallen' vond ik het logisch dat het voornamelijk over de vrouw gaat, maar in dit boek had het best wat meer over de moeder én de vader mogen gaan. Smulders geeft me het idee dat ze redelijk vasthoudt aan het traditionele rollenpatroon. Moeders lijken belangrijker te zijn dan vaders en waar zij vooral worden aangespoord te kletsen met vriendinnen die ook kinderen hebben, wordt er naar vaders toe opgemerkt dat ze vooral hun kinderloze vrienden moeten opzoeken zodat ze ook eens een ander gespreksonderwerp hebben. Ook ligt de focus erg op borstvoeding, iets wat ik erg jammer vind omdat het net zo normaal is om flesvoeding aan te bieden. En hoewel ‘jong’ en relatief begrip is, kan ik me voorstellen dat ouders van 35+ zich al die keren dat Smulders de ‘jonge ouders’ toespreekt, zich minder snel aangesproken voelen.

Jullie lezen het, ik ben over dit boek iets minder lyrisch dan over 'Veilig bevallen'. Wat wel helemaal duidelijk is, is dat Smulders een hoop ervaring heeft. Het is fijn dat ze deze deelt in haar boeken. Iedere ouder en ieder kind is weer anders, daarom is het ook belangrijk om te beseffen dat je uit ieder boek, en van alle tips die je zult krijgen trouwens, vooral de dingen moet kiezen waar jij wat aan hebt. De tip om tegelijk met je baby je rust te gaan pakken bijvoorbeeld is hartstikke leuk, maar als je nog meer kinderen hebt of een baby die nauwelijks slaapt overdag, dan gaat dat niet zo makkelijk. Gelukkig wijst Smulders er ook op om vooral je eigen gezonde verstand te gebruiken.

De auteur laat uiteenlopende onderwerpen aan bod komen. Van de eerste momenten na de bevalling tot ongemakken die je zelf kunt ervaren dat eerste jaar. Van tips aan partners tot seks en ook komen verschillende situaties die zich voor zullen doen voorbij. Doordat deze auteur een vlotte manier van schrijven heeft en er wederom gebruik is gemaakt van een speelse vormgeving, leest het boek gemakkelijk. Natuurlijk kan je het geheel op volgorde lezen, maar net zo makkelijk blader je er doorheen en lees je het hoofdstuk wat op dat moment voor jou van toepassing is.

Wat ik wel een beetje miste waren de ervaringsverhalen die ik zo verslonden heb in 'Veilig bevallen'. Ze zijn her en der wel te vinden, maar toch een stuk minder aanwezig in dit boek.

Meer recensies van Boekleven