Hartverscheurende en ontroerende roman over een krachtige en bijzondere vrouw.

De 61-jarige en zeer succesvolle modeontwerpster, Chiara Arrighetti, leidt een bestaan waar velen van dromen. Ze heeft jarenlang gezwegen over haar privé leven, maar na het overlijden van haar ouders besluit ze om met haar persoonlijke verhaal naar buiten te treden. Ze huurt journaliste Francesca in om haar autobiografie te schrijven. Chiara vertelt openhartig over haar leven in het naoorlogse Genua, over haar successen in Milaan in de jaren 50 en over de liefde. Aan de hand van dagboekverslagen onthult Chiara ook steeds meer een geheim dat zij sinds een augustusdag in 1944, in het door nazi’s bezette Italië, met haar meedraagt.

Jerrad Hoff heeft al vanaf jong leeftijd een passie voor bijzondere verhalen. Hij geeft de voorkeur aan verhalen die zich afspelen in het buitenland, om zo het maximale te halen uit zijn creativiteit en verbeeldingskracht. Het doel van Jerrad is om zijn lezers te vermaken met beeldende vertellingen over alledaagse en vooral niet alledaagse personages die zich in romantische, hartbrekende, ongewone of spannende situaties bevinden.

Dit was alles wat ik van de schrijver kende, aangezien ik nog niet eerder één van zijn boeken gelezen had. Met ‘The no.1 ladies bookclub’ lazen wij de nieuwste roman van Jerrad Hoff, “Sant’Anna”, welke gebaseerd is op ware gebeurtenissen.

In “Sant’Anna” leer je het verhaal van Chiara Arrighetti kennen. Chiara wordt door Jerrad neergezet als een sterke, krachtige en liefdevolle vrouw die gevormd is door haar verleden. Hij doet dit op zo’n dusdanige wijze dat je je helemaal verbonden voelt met haar en meeleeft met de moeilijke keuzes die zij maakt in haar leven. Het verhaal springt van het heden, waarin Chiara aan Francesca haar verhaal vertelt vanuit haar villa aan het Comomeer, naar het verleden wat in twee stukken is gehakt. Enerzijds het levensverhaal van Chiara dat begint in de naoorlogse dagen en anderzijds de fragmenten uit het dagboek waarin je leest wat er zich in 1944 heeft afgespeeld. De dagboekfragmenten vertellen het verhaal van Chiara dat als 9-jarig meisje een aantal verschrikkelijk, gruwelijke gebeurtenissen moet doorstaan. Deze fragmenten zijn zo beeldend door Jerrad neergezet, dat je deze niet zonder emotie kan lezen. Het levensverhaal van Chiara begint als een soort sprookje, waarbij je het gevoel krijgt dat alles haar voor de wind gaat. Tot ze op een dag ontdekt dat de liefde van haar leven ook een duistere kant kent. De keuzes die Chiara verder in haar leven maakt, zijn moeilijke maar ook dappere keuzes en maken haar tot de persoon die ze geworden is. In het heden ontstaat er tussen Chiara en Francesca een mooie vriendschap, waarbij zij wederzijds respect krijgen voor elkaar. Ondanks het leeftijdsverschil, blijken de twee vrouwen niet eens zo heel erg van elkaar te verschillen.

Jerrad heeft met Sant’Anna een roman geschreven die onder je huid kruipt, zich daar wortelt en uitbloeit tot een hartverscheurend levensverhaal over een vrouw waar je enkel bewondering voor kan hebben en welke nog lang in je hoofd blijft zitten.

@JerradHoff: bedankt voor het toesturen van het recensie exemplaar. Ik heb er met volle teugen van genoten en het verhaal heeft mij meegenomen op reis ver weg van mijn werkelijkheid. Hierdoor heeft het mij door een paar zware dagen heen geholpen en daar ben ik jou en Chiara Arrighetti dankbaar voor.

Meer recensies van books.plants.breda