De burgerwacht

Kayleigh keert na 20 jaar bij Defensie te hebben gewerkt, terug naar haar ouderlijk huis in Berkendijk. Tijdens haar laatste uitzending heeft Kayleigh een trauma opgelopen en ze heeft behoefte aan kalmte en rust. Dit duurt echter niet lang, want tijdens een paardrij rit vlak na aankomst, stuit ze op een lijk in het meer. Ze hoort dat er de laatste tijd veel geweld in Berkendijk voorkomt en sluit zich aan bij de burgerwacht. Hier komt ze ook haar ex-vriendje Thomas tegen, die het niet heeft kunnen verkroppen dat Kayleigh 20 jaar geleden ineens uit Berkendijk verdween, nadat haar zusje vermoord is door zijn broer.

Al vanaf het begin van het verhaal weet je wie de dader is, maar dat maakt het boek niet minder spannend. Ellen Lina heeft een vlotte schrijfstijl en weet de spanning goed op te bouwen. Het verhaal wordt vanuit het perspectief van Kayleigh verteld, maar af en toe lees je een hoofdstuk uit het perspectief van Thomas. Ellen Lina heeft het verhaal zo geschreven, dat je erin gezogen wordt en het boek moeilijk weg kan leggen. Naast spanning zit er ook een behoorlijke portie romantiek in. Het enige waar ik mij wel een beetje aan stoorde was de ongeloofwaardigheid van het professionaliseren van de burgerwacht met een complete comandowagen en drones. Ik zie dit in Nederland nu niet snel gebeuren of goedgekeurd worden.

Maar al met al een hele fijne kennismaking met Ellen Lina! Ik heb genoten van dit spannende verhaal met een toch nog verrassende einde!

Meer recensies van books.plants.breda