De laatste trein naar vrijheid

Het verhaal is gebaseerd op de heldendaden van Truus Weismuller die eind jaren 30 kinderen vanuit het Duitse Rijk smokkelde met de hoop ze een beter thuis te bieden. Op een dag staat ze voor de uitdaging om 600 kinderen te redden.

In het verhaal volgen we ook de tieners Stephan, zoon van een succesvolle Joodse chocoladefrabrikant, en Zofie-Helene, dochter van een journaliste. Zij leren elkaar kennen via de opa van Zofie en worstelen zoals bijna elke tiener met hun gevoelens. Tot slot is er nog een derde verhaallijn, die van de Duitse SS'er Eichmann die aangesteld is om het Jodenprobleem op te lossen.

Clayton neemt uitgebreid de tijd om de verschillende personages voor te stellen aan de lezer. Pas wanneer de Duitsers de macht in Oostenrijk overnemen, komt er vaart in het verhaal. Als lezer wordt je in het verhaal gezogen op een wijze dat het bijna lijkt of je zelf aan boord van de trein zit.

Het verhaal heeft mij enorm geraakt en ik heb meermaals een traantje gelaten tijdens het lezen. Voor mij een van de mooiste boeken die ik dit jaar gelezen heb!

Meer recensies van books.plants.breda