Vals alarm

Dit boek stond al langere tijd op mijn e-reader, maar op de een of andere manier was ik er nog niet aan toegekomen om deze te lezen. Misschien vanwege het best wel heftige thema waar het in dit boek om draait.
Marelle Boersma ken ik vooral van de 'ik vertrek' thrillers, maar zij heeft meerdere boeken geschreven over de misstanden in onze samenleving met een gruwelijk randje. Daar is dit boek er één van.

We leren Janna kennen; een jonge vrouw die succesvol is op haar werk en daar ook voor gewaardeerd wordt. Ze woont in een prachtig huis en heeft een lief dochtertje. Toch heeft ze geen gelukkig thuis. Haar partner Roderick mishandeld en gekleineerd haar, ze is erg naïef als het om geld gaat en haar leven kabbelt slechts voort. Op een dag komt ze thuis en staat er een 'te koop'-bord in de tuin. Vanaf dat moment slaat haar leven om; Roderick blijkt zijn vertrek zeer goed voorbereid te hebben en laat Janne zonder geld en huis achter. Als ze in haar woede roept dat ze een boekje over hem zal open doen, pakt Roderick haar dierbaarste bezit van haar af door haar dochter Fleur uit huis te laten plaatsen via Jeugdzorg.

Boersma kaart in dit boek de misstanden in de Jeugdzorg aan, waarbij kinderen onterecht uit huis geplaatst worden zonder dat er achterhaald wordt wat er aan de hand is in een gezinssituatie. Deze waarheidsbevindingen zijn een ondergeschoven kindje door de hoge werkdruk, waardoor een verhaal vaak maar van één kant belicht wordt. Hoewel er veel misgaat bij Jeugdzorg, is dit boek niet enkel een aanklacht. Boersma laat ook doorschemeren dat er veel zaken ook wel goed gaan.

Vanaf de eerste bladzijde leef je met Janna mee. Het zal je maar overkomen dat je van de een op de andere dag alles kwijt raakt en terwijl je alle eindjes aan elkaar probeert te knopen en het beste met je kind voor hebt, wordt die zonder pardon uit huis geplaatst. Jij mag haar één keer maand bezoeken, terwijl je ex haar veel vaker mag zien! Janna glijdt af in een diep donker gat en weet zich nog amper staande te houden. Wel had ik even mijn twijfels of ik niet te snel medeleven had gehad voor Janna, op het moment dat haar beste vriendin zich ook tegen haar keert. Maar als zij via een journaliste in aanraking komt met een groep moeders die in een soortgelijke situatie zitten, vind Janna weer de kracht om te vechten voor Fleur.

'Vals alarm' is een spannende pageturner die je geen moment onberoerd laat. Nadat ik de laatste bladzijde omgeslagen had, bleef ik met gemengde gevoelens achter. Enerzijds opgelucht hoe het verhaal geëindigd is, anderzijds boos en verdrietig dat dit soort misstanden regelmatig voor komen. Juist daarom is het goed dat er schrijvers zijn zoals Boersma die dit soort thema's durven aan te kaarten in hun boeken. Het boek is al een aantal jaren oud, dus stiekem hoop dat er sindsdien wel het een en ander verbeterd is binnen de Jeugdzorg en het verhaal van Janna niet bij iemand waarheid is geworden.

Meer recensies van books.plants.breda