Ik zie jou, zie jij mij?

Dit boek las ik voor www.vrouwenthrillers.nl

Rechercheur Saskia vindt tijdens het hardlopen een zwaargewonde vrouw met een baby in de bosjes. Samen met haar partner Gijs wordt zij op deze zaak gezet en ze ontdekken al gauw een verband met een aantal vermiste jonge vrouwen. Wanneer er twee vrouwen dood gevonden zijn met ernstige verminkingen, lijkt het erop dat ze te maken hebben met een seriemoordenaar.

Mariska Noordeloos, geboren in 1970, heeft een eigen snackbar, is getrouwd en heeft twee zoons. Inmiddels heeft zij al een aantal thrillers op haar naam staan en Ik zie jou, zie jij mij is haar nieuwste thriller. Op de cover van het boek ziet de lezer een figuur lopend in het bos en een paar blote benen die uit de bosjes steken. Het geeft een beklemmende sfeer en dat past mooi bij de proloog van het verhaal, waarin Saskia de zwaargewonde vrouw en baby vindt. Het begin van het verhaal is niet direct spannend, maar het maakt de lezer wel nieuwsgierig naar wat er met de vrouw gebeurd is.

Hoofdpersoon in Ik zie jou, zie jij mij is rechercheur Saskia en zij is door Noordeloos neergezet als een onstabiele vrouw met de nodige privéproblemen. Haar huwelijk lijkt op de klippen te lopen doordat haar partner bijna alleen nog maar in zijn restaurants aanwezig is en zij elkaar amper zien. Ze ontwikkelt ondertussen gevoelens voor haar partner Gijs, die haar een luisterend oor biedt maar waarvan ze weet dat dit niet handig is in hun samenwerking. Het verhaal wordt vanuit verschillende personen verteld en dan is er ook nog een stuk dat door de dader verteld wordt en waarbij deze terugkijkt op zijn jeugd. De verschillende slachtoffers komen aan het woord en Noordeloos schuwt het niet om de gruwelijke details van het misbruik van de dader en zijn slachtoffers te vermelden. Ondertussen volgt de lezer ook nog het onderzoek van rechercheur Saskia, die hierin door haar partner Gijs aardig in de steek gelaten wordt, en hoe het haar vergaat in de relatie met haar man Ruud. Het verhaal leest vlot door de relatief korte hoofdstukken en de snelheid waarmee het verhaal verteld wordt, al kan het heel soms verwarrend zijn voor de lezer wie er nu precies aan het woord is. Regelmatig zal de lezer denken te weten wie de dader is, maar dan wordt deze door Noordeloos weer op het verkeerde been gezet. Dat er een relatie is tussen de verschillende personages wordt de lezer aan het einde van het verhaal duidelijk. En als de lezer denkt dat het verhaal ten einde is, komt daar wederom nog een verrassing om de hoek.

Noordeloos heeft met Ik zie jou, zie jij mij een ijzersterkte thriller neergezet waarbij de lezer meegenomen wordt in een wereld van eenzaamheid, seksueel misbruik, trauma, wraak en een race tegen de klok om de dader te vinden.

Meer recensies van books.plants.breda