Heerlijke Zweedse thriller

Carla Heskes 06 april 2021
Wanneer je Zweedse thriller zegt, dan heb je direct mijn aandacht, want wat komen er goede thrillers uit Zweden! Dus toen ik een oproep voorbij zag komen om het boek de Nachtegaal van Johanna Mo te reviewen was ik meteen enthousiast!

Hanna Duncker keert terug naar haar geboorteplaats op het Zweedse eiland Öland, waar ze aan de slag gaat bij de politie. Het is niet direct een warm welkom, als dochter van een veroordeelde moordenaar wordt Hanna niet door iedereen met open armen ontvangen.

Op haar eerste dag bij de politie wordt er een lichaam gevonden, dit blijkt de zoon te zijn van Rebecka, een vroegere vriendin van Hanna. Zij moet haar vriendin gaan vertellen dat haar kind dood is aangetroffen en dat er sprake is van een misdrijf.

Samen met collega Erik probeert Hanna erachter te komen wie Joel heeft gedood en wat er precies met hem gebeurd is.
Ondertussen worstelt Hanna met haar eigen verleden en krijgt ze mysterieuze telefoontjes.

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven vertelt. Je leest vanuit Hanna, Erik, Rebecka en ook vanuit Joel.
Door de korte hoofdstukken en het schakelen tussen de verschillende perspectieven leest het verhaal erg vlot.
Je wilt alleen maar doorlezen!

Ik kon dan ook vaak niet stoppen met lezen, voornamelijk de hoofdstukken geschreven vanuit Joel waren erg boeiend, je komt steeds meer te weten over zijn fatale laatste dag en waarmee hij verder allemaal worstelde. Deze hoofdstukken zorgde voor de meeste spanning in het verhaal. Ook voelde ik mij erg verbonden met Joel, je leeft met hem mee!

De nachtegaal is een spannend debuut van dat zeker smaakt naar meer en dit boek vraagt ook zeker om een deel twee! Ik keer graag terug naar dit Zweedse eiland om Hanna en Erik nog beter te leren kennen en ook zeker om erachter te komen wie achter de geheimzinnige telefoontjes zit. Hanna lijkt ook nog in het verleden te duiken om erachter te komen wat er destijds allemaal gebeurd is, kortom er zijn nog genoeg losse eindjes waar ik graag het antwoord op zou willen weten. Ik kan niet wachten op het tweede deel.

Meer recensies van Carla Heskes