Sterke, vlotte thriller bomvol actie

Carla Heskes 24 februari 2023
Britta Mahler werkt bij de FBI in New York als ze ontvoerd wordt, deze traumatische ervaring zorgt ervoor dat ze teruggaat naar haar geboorteplaats Missoula. Eenmaal daar wordt ze gevraagd te helpen bij een moordonderzoek die veel overeenkomsten vertoont met zaken uit het verleden. Is er een seriemoordenaar actief?

Tijdens het onderzoek vindt ze het dagboek van haar oom Otto, dat teruggaat naar het begin van de Tweede Wereldoorlog. Ze duikt het verleden van haar oom in om te kijken wat er voor duistere zaken hebben gespeeld in die jaren, daarmee jaagt ze een machtige organisatie tegen zich in het harnas. Welke geheimen draagt de organisatie eigenlijk met zich mee?

Tijdens de proloog volgen we Britta tijdens haar ontsnapping uit een duistere kelder ergens in Nigeria. Dit zet direct de toon voor de rest van het verhaal, een snelle thriller bomvol actie.

Je leert de personages erg goed kennen en er zitten actuele thema’s in het verhaal verwerkt. Ook de sprongen naar het verleden voegen echt iets toe aan het verhaal. Aan het einde komt alles mooi samen. Tot op de laatste bladzijde zat ik nog wel te hopen op een bepaalde twist in het verhaal.. maar in verband met spoilers kan ik daar verder niets over kwijt...

Soms vond ik het wel een tikkeltje ongeloofwaardig. Het feit dat “gewone” burgers allerlei informatie krijgen van organisaties als de AIVD en FBI en ze betrokken worden bij missies in het veld klopt natuurlijk niet met de werkelijkheid. Maar het is niet voor niets fictie, daar moet je even doorheen kunnen prikken, het maakte het verhaal wel extra intrigerend.

Ik vond het echt een goede thriller, erg origineel, sterk opgezet en veel actie. De verhaallijn laat zich prima lenen voor een verfilming. Dit verhaal zou niet misstaan op het witte doek.

Het was mijn eerste kennismaking met auteur Fedor de Groot en ik ben zeker van plan om de andere boeken ook te gaan lezen. Ik kan deze zeker aanbevelen!

Meer recensies van Carla Heskes