"Berouw is wéér een heerlijke thriller uit Scandinavië, I❤ it!"

Carla Kooijman 12 september 2020
Soms zie je een cover en denk je al ‘die wil ik lezen’, dan lees je de achterflap en weet je het zeker!
Wanneer Cornelia, met haar zesjarig dochtertje Astrid, haar huis wil verlaten als een dief in de nacht, ontdekt Astrid haar vader liggend in een plas bloed. Dood, omgebracht met een keukenmes blijkt later. Er zijn geen sporen van inbraak, maar Astrid beweert dat er die nacht een man in haar slaapkamer is geweest die haar wang zachtjes aanraakte.
Rechercheur Emma Sköld en haar collega’s verdenken Cornelia. Niet geheel onlogisch, ze werd namelijk al jaren mishandeld door haar man. Toch neemt de zaak al snel een andere wending als er meerdere slachtoffers vallen terwijl Cornelia dat niet geweest kan zijn. Werk en privé raken voor Emma verstrengeld als haar zus Josefin ook in de zaak betrokken raakt en als Emma en haar man Kristoffer gestalkt en getreiterd worden door de ex van Emma.
Dit boek leest als een sneltrein wat mede komt door de korte en snelle hoofdstukken en het verspringen van de personages hierin, zonder dat het onoverzichtelijk wordt.
Het hoofdpersonage, Emma Sköld, is naar mijn idee niet helemaal uitgewerkt! Nu las ik ergens dat Berouw in Nederland dan wel het eerste deel is maar dat dit in Zweden het derde deel zou zijn. Of dit waar is weet ik niet. Maar als het waar is dan snap ik dat Sofie Sarenbrant er vanuit gaat dat ik al het een en ander weet. Toch is het niet zo dat je essentiële informatie mist om Berouw te lezen, één en ander wordt alleen aangetipt, alsof het al bekend is. Ondanks dat ik genoten heb van dit boek en ik zeker heel nieuwsgierig ben naar Jaloezie, miste ik wel wat diepgang. Vooral het stuk waar Josefin, de zus van Emma, echt in de problemen komt, had ik graag steviger uitgewerkt willen zien.
Aan het einde kom je er pas achter wie de dader is, en dit vond ik wel erg leuk! Al had ik in een eerder stadium door dat dit de dader moest zijn, is dit een ‘leuke dader’! Waarom ik dit zo leuk vind kan ik niet zeggen, dan geef ik voor een goed verstaander een spoiler weg. Ondanks dat ik dus een paar kleine kritische kanttekeningen heb, wat ook zeker aan mij kan liggen, vind ik dit een heerlijke Mustread! Ik kijk met genoegen uit naar Jaloezie!

Meer recensies van Carla Kooijman