Met scherp oog voor detail is deze thriller opgebouwd. Na dit einde…wil ik graag een vervolg!

Iedereen hier liegt.

Een wijk in het plaatsje Stanhope staat centraal. Een buurt waar families met veel plezier wonen, een veilige plek. Maar het veilige gevoel verdwijnt direct zodra er een meisje van negen jaar – Avery – vermist wordt.

Zodra de politie wordt ingeschakeld en een buurtonderzoek start wordt langzaam duidelijk dat er meerdere mensen liegen of misschien wel een dubbele agenda hebben. Er speelt van alles, en wat precies moeten ze zien uit te zoeken.

Het onderzoek start bij de ouders. De vader, William Wooler, is arts in het plaatselijke ziekenhuis en heeft daardoor ook enig aanzien. Hij lijkt een echte familieman, maar schijn bedriegt. Hij blijkt een verhouding te hebben met Nora, die als vrijwilliger in het ziekenhuis werkt.

Toevallig op de dag dat Avery verdwijnt heeft Nora William vertelt dat hun verhouding hier en nu stopt. Niemand mag weten dat William, aangeslagen en boos thuis gekomen, zijn dochter thuis trof, boos op haar werd en zijn zelfbeheersing totaal verloor!

De politie komt er achter dat er meerdere mensen in de straat wonen die iets te verbergen hebben en liegen. Ze worden opgezadeld met verklaringen waarvan niet zeker is dat die wel kloppen. Natuurlijk moet alles worden uitgezocht; wie spreekt de waarheid en vooral wie niet en waarom niet?

Iedereen hier liegt, maar de waarheid moet gevonden worden. Hoe langer de zoektocht naar Avery duurt, de groter de kans is dat ze haar niet meer levend zullen vinden.

Niet eerder had ik een boek van Shari Lapena gelezen en dan weet je van tevoren natuurlijk niet wat je kan verwachten. De thriller gaat voortvarend van start en we belanden direct in de brokstukken van een verbroken affaire. Het verhaal komt vrij snel tot de verdwijning van Avery, maar over het hoe en wat blijven we nog wel even in het ongewisse. Shari weet op listige wijze heel geloofwaardige details te gebruiken in het verhaal die essentieel zijn voor het achterhalen van de waarheid. Langzaamaan leren we de buurtgenoten een beetje kennen en komen we er achter dat velen zo hun redenen hebben om te willen zwijgen of de waarheid niet te vertellen. Het verhaal blijft boeien, zonder bovenmatig spannend te worden. De personages zijn meer dan interessant te noemen en dat zorgt voor de nodige tensie, waardoor je graag wilt weten hoe het afloopt en in elkaar zit. Ik vond deze pageturner heerlijk om te lezen, maar dat allerlaatste stukje….geeft Shari hier nog een vervolg aan? Of laat ze me bewust zitten met dit gevoel?? De tijd zal het leren, maar in principe heeft dit personage zeker nog veel meer potentie!

Meer recensies van Carla Kooijman