Een wraaktragedie die zeker intrigerend te noemen is!

Carla Kooijman 17 maart 2024
Anna O.

Anna Ogilvy is een vijfentwintigjarige schrijfster met een hele toekomst nog voor zich. Ze is van goede afkomst, en heeft een eigen bedrijfje opgezet die ze samen met haar beste vrienden runt. Geen vuiltje aan de lucht…

Totdat ze vier jaar geleden deze twee vrienden doodsteekt. Het lijkt zonder enige reden, maar is dat zo?

Sinds die, voor haar vrienden dodelijke nacht, verkeert Anna in een diepe slaap. Ze lijdt aan een zeldzame aandoening waarin ze in goede gezondheid verkeert, maar toch niet uit haar slaap ontwaakt.

Dr. Benedict Prince, Ben genoemd, is forensisch psycholoog met een uitstekende staat van dienst en hij lijkt de laatste hoop van het OM te zijn om de zaak Anna O. op te lossen en om Anna uit haar slaap te wekken. Zodra Anna zal ontwaken zal ze eindelijk terecht staan voor wat ze haar vrienden heeft aangedaan.

Wanneer de aanpak van Ben aan lijkt te slaan en Anna langzaam uit haar diepe slaap lijkt te ontwaken wil hij ontdekken wat zich precies heeft afgespeeld die fatale nacht. Maar hoe dichter hij bij de waarheid komt, hoe gevaarlijker het wordt voor een aantal mensen, ook voor hemzelf, al heeft hij nog geen idee!

Deze thriller heeft een uitermate fascinerend thema en ik voel me ook het gehele verhaal geboeid. Maar… gaandeweg het lezen ergerde ik me soms ook aan de schrijfstijl. In mijn beleving werden er dingen herhaald en waren bij tijd en wijle onlogisch. Soms waren dit maar kleine zaken, maar voor mij wel opvallend. Het verhaal had wat mij betreft dan ook compacter en sneller gekund. Door deze herhalingen werd de vaart er uit gehaald. Dat is echt jammer, er had gewoon meer uit gehaald kunnen worden in mijn beleving. Toch blijf ik nieuwsgierig lezen hoe dit verhaal tot een einde komt, hoe het allemaal in elkaar zit . Wanneer het plot wordt ingezet is dat een mooie wending, die ik deels aan zag komen, maar gaandeweg kantelt het plot nogmaals, geheel onverwacht, en een hele andere kant op! Ik moet zeggen dat ik het plot echt heerlijk vond om te lezen! Vond ik dit boek slecht? Nee zeker niet, maar ik ben wel op punten kritisch. Ik zeg; lees en beoordeel het zelf!

Meer recensies van Carla Kooijman