Een duister, moreel ingewikkeld, boeiend en spannend verhaal! Heerlijk om te lezen!

Carla Kooijman 25 februari 2024
Spelen met vuur.
Vega wordt gebeld door haar jeugdvriendin Katje, die ze al een aantal jaar niet meer gezien of gesproken heeft. Ze klinkt wanhopig en Vega voelt zich verplicht om terug te keren naar Silverbro, het dorpje waar ze opgroeide en wat ze min of meer ontvlucht is. Vroeger waren ze onafscheidelijk, maar dat lijkt heel lang geleden. Dat was voordat er iets schokkends gebeurde dat de vriendschap voor altijd veranderde. En dan toch dit telefoontje…

Wanneer Vega aankomt in Silverbro blijkt dat Katja spoorloos is verdwenen. Net zoals haar tante Sofia meer dan dertig jaar geleden plotseling verdween. Hebben deze twee verdwijningen iets met elkaar te maken? Sofia is nooit terug gevonden, gaat ze Katje nog wel terugzien?

Ik had niet eerder een boek gelezen van Lina Bengstdotter en aangezien dit boek een standalone is leek het mij een uitgelezen gelegenheid om daar mee te starten. Daar kreeg ik geen spijt van!

Het verhaal speelt zich af in Silverbro een heel klein dorpje waar iedereen elkaar lijkt te kennen, maar dat Vega zo’n negen jaar geleden, niet zonder reden, ontvlucht is. Veel mensen hebben echter geen idee van de reden. Ze verdween plotseling uit het leven van Katja, Jack en Danny, de broer van Katja, zonder opgaaf van reden.

Dat ze nu ineens weer terug is verbaasd velen, vooral ook omdat ze zich zorgen lijkt te maken over Katja. Die, zoals het hele dorp weet, geregeld van de radar verdwijnt als ze in een donkere periode zit. Een periode waarin ze drank en drugs niet uit de weg gaat.

Iedereen lijkt er dan ook van uit te gaan dat ze wel weer op zal duiken. Zoals ze altijd doet. Toch kan Vega Jack en Danny overtuigen van de ernst van de situatie, zonder ze op de hoogte te brengen van het geheim dat Katja en Vega verbindt en dat ze elkaar beloofd hebben nooit te zullen onthullen.

Via het manuscript dat Vega over het verleden schrijft, de hoofdstukken aangeduid met Het vuur, krijgen we langzaam te weten wat er zich heeft afgespeeld in het verleden, en hoe dat nog invloed heeft op het heden. Het verhaal is bijna als een roman geschreven met zeer goed uitgewerkte personages die een hele geschiedenis hebben. Het is echter geen roman, het is een duister en moreel ingewikkeld, boeiend en zeker ook spannend verhaal. Het is niet voor niets dat de Scandinavische thrillers een aparte status hebben binnen het thriller-genre. Intrigerend zoals het verhaal me in zijn greep houdt, knap zoals ook Lina Bengstdotter deze schrijfstijl tot in de finesses beheerst. #Aanrader!

Meer recensies van Carla Kooijman