“WOW, hier moest ik even van bijkomen! Een ontroerend spannende MUSTREAD!”

Carla Kooijman 08 juni 2021
Heen en weer geslingerd in mijn emoties: soms happend naar adem, soms even niet verder kunnen lezen…
Dit boek gaat binnenkomen bij alle lezers, dat kan niet anders! Voor alle Karin Slaughter fans: dit is mogelijk wel haar beste boek! Voor de mensen die geen fan zijn van haar boeken: lees toch dit boek! Je zal niet teleurgesteld zijn! Echt niet!

Recensie

Leigh en haar zus Callie hebben geen onbezorgde jeugd gekend. Leigh zorgde voor haar zus, hun moeder liet het op vele fronten afweten. Hun jeugd heeft littekens achter gelaten op meerdere manieren. Niet in de laatste plaats door één vreselijke gebeurtenis die ze grotendeels verdrongen hebben. Beiden proberen ze zo goed en kwaad als mogelijk is hun leven op te pakken. Ondanks hun schuldgevoelens en geheimen. De ene zus lukt dit met iets meer succes dan de andere. Temeer omdat de andere zus met grotere problemen kamt! Maar op hun eigen manier proberen ze er altijd voor elkaar te zijn!

Als Leigh haar leven redelijk op de rit heeft gekregen en intussen werkzaam is bij een succesvol advocatenkantoor wordt ze gedwongen om een nieuwe cliënt aan te nemen. De man blijkt ze te kennen. En dat niet alleen: het lijkt erop dat hij ook weet wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Maar weet hij ook echt alles?

Ze dachten ermee weg te komen… maar hadden ze dat mis?

Leigh staat voor een onmogelijke taak. Als ze al dacht dat ze het spook uit het verleden voorgoed achter zich had gelaten, blijkt nu hoe mis ze het had! Hoe kan ze met zo min mogelijk ‘kleerscheuren’ van haar cliënt afkomen? Kan ze eigenlijk wel van deze man loskomen?

Callie heeft leren leven met de dreiging van haar rondsluipende ‘gorilla’ die haar al volgt sinds de gebeurtenis in het verleden. Waar ze mee probeert te dealen, soms met succes, vaker niet. Als Callie dan besluit zich te bemoeien met de cliënt van haar zus krijgt ze hulp uit onverwachte hoek: dokter Jerry! Dokter Jerry mag dan een kleine rol vervullen, maar zeker voor Callie een belangrijke! In de laatste passage tussen Callie en dokter Jerry zaten mijn emoties hoog! Zo mooi beschreven, zonder concreet te zijn!

Karin Slaughter laat het je voelen! Alsof je er getuige van bent!

De personages hebben zo mooi gestalte gekregen, zijn zo reëel tot leven gewekt! Je kan hun emoties voelen, de betekenis achter hun woorden begrijpen, zonder dat ze expliciet genoemd worden. Ik vind dit boek dan ook een waar kunstwerk! Waarbij ik dan ook meteen wil vermelden dat Ineke Lenting, wederomverantwoordelijk voor de vertaling, een geweldige klus heeft geklaard! Het moet maar weer eens gezegd worden!

Maar dan is het boek uit! En ik baal enorm! Ik heb nog geprobeerd er langer over te doen, maar op een gegeven moment kon ik niet meer stoppen! Karin had me compleet in de tang, ik heb al haar boeken gelezen, maar misschien vind ik dit wel haar allerbeste boek tot nu toe! Ik moet er even van bijkomen, ik kan nog even niet aan een ander boek beginnen. En dat ‘even’ heeft vier dagen geduurd! Toen kon ik pas met een volgend boek starten!

WAT EEN MEGA MUSTREAD!

Meer recensies van Carla Kooijman